Undertecknad bor i ett parhus byggt -90, där uppvärmningen inom kort bör ses över.
Befintlig elpanna är sen huset byggdes och det är nog en tidsfråga innan den rasar. Vattenburna radiatorer ser jag inget behov av att göra något åt. Uppvärmningen ligger på ca. 13 000 kw/h/år
Kåken är i suterräng och ett gavelhus, jag har alltså tre sidor fria mot grannarnas normala två.

För en tid sedan var jag i kontakt med ett antal leverantörer och en installatör var på hembesök. Ett antal offerter har erhållits.

Men, pga avrinningen från utedelen på en luft/vattenpump så ansågs att det bara fanns en plats att ställa den på, på altanen precis utanför kök- och allrum. Dessutom väldigt nära väggen till grannen. Vi är väl inte överförtjusta över den placeringen då ljudet från fläkten blir precis vid utrymmet vi vistas mest i.

Bergvärme kunde eventuellt vara ett något dyrare alternativ, men enligt kommunens regler avseende borrhål osv skulle vi tvingas borra rakt ner i uppfarten (parhus - dvs långsmal och liten tomt)

Så, allt detta strul fick mig att fundera på att byta elpannan mot en ny elpanna. Men, se till att den nya får en innegivare också, så den justeras efter vårt eldande i kaminen och eventuellt även en liten luft/luft-pump att komplettera med, som kan hålla nere elkostnaden något.
Problemet är att jag knappt hittar någon ny elpanna. Besöker man de stora leverantörerna så handlar allt bara om pumpar. Vad finns egentligen för vettiga alternativ?
Och var hittar jag en elpanna med kombinerad inne- och utegivare?
Att bara köra med utegivare känns dumt, då eldning i kaminen bara leder till högre temp och ingen besparing.

Är jag på rätt spår, eller tänker jag fel? Någon som har några kommentarer eller tips?
 
Ta ett snack med kommunen. Kanske går det att göra ett avsteg från reglerna i ert fall?

Annars kanske en jordvärmepump med direktexpansion kan vara en idé? Det krävs bara 100-150 kvm grävbar yta för t.ex. en Sirius S2.

Ser du några tecken på att elpannan ska lägga av? Om inte så tror jag att du kan ta det lungt, en elpanna brukar inte gå sönder särskilt snabbt så det finns normalt inget skäl att byta en sådan innan den rasar.

Ett alternativ kan också vara att byta kaminen mot en vattenmantlad pelletskamin. Eller att ni byter befintlig vedkamin och kopplar den mot en acktank med elpatron.
 
Avrinningen från en luftvärmepump måste ju ändå var hanterbar. Det är ju bara gräva ner ett avloppsrör och slänga i en värmekabel så kan du leda det vattnet var du vill.

Kombinationen av en luft luft värmepump (låg investering) och befintlig värmepanna är antagligen ekonomiskt rimlig. Luftvattenpumparna är ju ofta avsevärt dyrare.

CTC Electronic elpannor kan man köpa på blocket för en tusing. När din befintliga panna går sönder kan ju ju köpa tre sådana på blocket så har du reservdelar livet ut för 3000kr......


Jag ser inte heller problemet med att borra i uppfarten. Jag har själv mitt hål mitt i uppfarten och ser inte något problemmed det. Har inte tittat på den brunnen på tio år (och nu ligger det några decimeter bergkross över själva brunnslocket också).
 
Med din låga förbrukning skulle inte bärgvärmen vara ens halvvägs betald innan pumpen gjort sitt.. Släng in en LLVP och stötta med kamin eller elpanna när så krävs..
 
Fjärrvärme.
 
Stenolofanders skrev:
Fjärrvärme.

...finns nog bara i centrala Gustavsberg i trådskaparens hemtrakter....
 
Oj, här har det ramlat in svar! Trevligt!

Fjärrvärme finns inte, så det är inget alternativ.
Nja, borra i uppfarten går säkert. Jag ser bara att kostnaden som den är, redan är i högsta laget. Det är lååång återbetalningstid. Att dessutom tvingas asfaltera om, bygga ny carport och så vidare, nja... det lockar inte direkt.

Avrinningen från en utedel - Jag vet faktiskt inte. Där jag helst skulle vilja ha den, på gaveln, finns ingenstans att göra av vattnet. Det måste antingen ledas in i huset på nåt sätt alternativt till ett dike 4-5 meter bort. Jag tyckte ju att det skulle funka, men installatören som var på plats sa bara nej direkt.

Och med tanke på att förbrukningen är hyfsat låg, så kände jag att en inomhusstyrd elpanna i kombo med en luft/luft kunde vara vettigt.
Precis som någon skrev, nej det är ingen panik. Jag har inte sett några tecken på att den ska rasa. Men, grannens som var likadan och lika gammal gav upp nyss, så plötsligt händer det. Skulle det inträffa plötsligt i vinter så vill jag vara förberedd och veta vad jag ska göra. Känns dumt att lägga veckor av undersökningsarbete medan ungarna fryser. ;-)
 
Med en Luft-vattenpump bör du spara minst 50% av din uppvärmningskostnad, 6500 kWh, ca 7000:-/år. Det brukar hamna en liten bit över 100kkr säg 105kkr. Då är återbetalningen 15 år.

Att byta elpannan rakt av brukar hamna på lite drygt 50kkr. Besparingen där är kanske 5% med en ny panna med modern reglerutrustning, men framförallt bättre komfort.

Om du väljer värmepumpen när din nuvarande panna lägger betalar sig extrakostnaden på ca 7 år.

Sitter i samma situation själv, dock med en panna från -82.

http://energikalkylen.energimyndigheten.se/Smahus_Minauppgifter kan du göra diverse kalkyler där du ser vad olika åtgärder ger för besparing.
 
Vad har du för ventilation?
Tittat på FLVP?
 
Om kondensvattnet blir ett problem från en luft vatten-värmepump, blir det inte samma problem med en luft luft-värmepump?
 
Ventilationen är FTX (??) Maskineri ovanför spisen med till- resp. frånluft.

Avrinningsproblemet ser jag inte samma problem med med en L/L vs en L/V.
En mindre L/L kan jag placera mer fritt och "kompletteringsköra" med lite. En L/V behöver anslutas mot befintligt system och därav blir placeringen styrd. Dessutom blir den då primär källa och fläkten kommer ju snurra närhelst den vill.
 
Det är ju bara dra rören dit L/v ska vara... Rören går ju att dra vars du vill.
sen avrinningen är ju bara gräva ner ett avlopp och leda till diket som redan var tipsat om..
 
Ja, tydligen är det ju inte så "bara", då vi bor i gavel och suterräng, och panna, kopplingar mm är i innersta hörnan så att säga.. Men jag är ingen expert, utan det var vad yrkesmannen sa..
 
Nja jobb blir det säkert, men det är bara prata med någon annan. För har du ett hus, då finns det möjlighet att dra rören ochså, bara man hittar rätt utförare
 
Ja, allt går ju såklart. Men, kostnaden får ju inte skena iväg allt för mycket. Därav min tanke att bara skifta elpanna, köra innegivare och komplettera med kamin (har ved för tio år) och en mindre L/L.
Ni tror inte på den idén alltså?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.