Jag har ett problem. I min utbyggnad med snedtak kommer takhöjden vara 210cm "längst ut". Har ett fönster som skall sitta i den väggen, och det är 150cm brett. Tänkte lägga takreglarna 12,5 cm in från varje sida och får då cc 120. Blir ju inte mycket kraft på 12,5 cm, men behöver ju ha en avvväxling då bara hammarbandet tar upp kraften. Tänkte då sätta en 45x220 som avväxling som takreglarna hänger i. Men sen kommer ju takutsprånget (40cm) inte ha ngt att vila på. Funderar på att med byggvinklar och lim-skruvning samt en 45x45 i takfoten så borde det inte vara några problem, eller?....

Det här är egna funderingar, vet inte hur man brukar tänka. Någon som kan assistera eller har ideer?

17grader taklutning.....

//L
 
S
hur högt går fönstrena upp i taket?
ska dom va tak höga????
 
Redigerat av moderator:
Du kan sätta en avväxling ovanför hanbjälkarna istället för under.
 
Hålet för fönstret är 210cm över golv. Sen kommer hammarbandet. När allt är klart kommer fönsret vara i taknivå, men det skall vara snedtak så det kommer nog bli ok. Eftersom jag bygger till har jag ett antal parametrar att förhålla mig till, t.ex. befintliga fönsters höjd och en dör i samma rum.
Hade fönstret varit 116,5cm brett hade det ju inte varit ngt problem, men nu måste jag kapa takreglarna för att få in en avväxling...
 
Jag har inga hanbjälkar, bara ett bara ett helt "slätt" snedtak 3 m utiifrån befintligt hus. 220 + 45 i samma riktning (för hållfastheten) 17grader utifrån en befintlig vägg. 17grader "upp i nock" inne i rummet också. På hammarbandet ligger 45x220 med utstick på 40cm.
Eftersom fönstret är 150 cm behöver 2 st 220 reglar vila på hammarbandet över fönstret, vilket jag anser betyder att jag behöver en avväxling för at få ut kraften till de stående väggreglarna på sidan om fönstret. Problemet är då takfoten (40cm) som kommer hänga i avväxlingen.
Borde haft en bild, men får försök med text nu.....
 
Så här ser det alltså ut. Takbjälkarna hänger alltså in 15 cm över fönstret.

Min tanke är att såga av utsprånget, lägga en avväxling över fönstret, och sen montera takfötterna mot avväxlingen med lim-skruvning och vinklar. Lägger avväxlingen så långt in som det går, så kan takfötterna även vila på hammarbandet.

//Larsa
 
  • Avväxling_Fönster.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.