Har förstått att byggherren ibland vid totalentreprenad inte får tillträde till bygget förrän arbetet är klart. Är detta verkligen helt "vattentätt" från en juridisk synvinkel?

Exempel; även om du har utsett en BAS-P och -U så kan ju byggherren vara ansvarig för vissa arbetsmiljöfrågor, detta oavsett hur entreprenadformen ser ut. För oss som driver delad entreprenad så är det ju ännu tuffare.

Sen undrar jag hur man kan förhindra någon som har upphandlat ett arbete att göra kvalitetskontroll av densamma? Vissa saker kan man ju inte kontrollera efter att vissa arbetsmoment utförs och man kan få mycket indikationer bara genom att titta på hur arbetet utförs. Hur fuktig är syll osv...

Jag hade aldrig godtagit att bli utestängd från mitt eget husbygge, men frågan är om det egentligen är tillåtet? Verkar ju vara något av en standard. De som bygger med Ekeforshus i vårt område har bara fått vara inne för att speca var eldosorna skall sitta. För övrigt har de fått se på husbygget på behörigt avstånd.
 
Så vitt jag förstår så har du alltid rätt att utse en byggkontrollant som skall ha tillgång till bygget. Om man utser sig själv till kontrollant så är det troligen en gråzon. Jag vet inte men misstänker att entrprenören har rätt att kräva att kontrollanten har en försäkring som täcker ev. olyckor som kontrollanten kan orsaka vid sina besök-
 
O
Är det inte så att byggnaden när man bygger med ett husföretag, företagets egendom?
 
Det är väl inte rimligtvis byggföretagets egendom när man har erlagt betalning. Jag tror de flesta betalar husstommen vid stomresning?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.