Jag hade en snickare hos mig nu under eftermiddagen som tittade på att isolera min övervåning. Till min förvåning sa han att man INTE ska ha nån luftspalt i snedtaket.

Snedtaket utifrån: Betongpannor, läkt, board, termoträ-isoleringen, ångspärr, gles, gips.

Borde det inte vara: Betongpannor, läkt, board, luftspalt, termoträ-isoleringen, ångspärr, gles, gips.

Till saken hör att denne snickare har fått mycket bra referenser och gjort flera likadana övervåningar förut.

Är detta verkligen rätt?
 
Verkar konstigt och strider mot gängse byggmetoder
 
Gissar att det är tänkt att byggas med difföppet undertak?
Verkar isåfall fungera bra:
http://www.fuktcentrum.lth.se/fileadmin/fuktcentrum/Publikationer/Bygg-Teknik/2_00_49.pdf
Sammanfattning
Från många synpunkter är det rätt att isolera hela taket utan luftspalt förutsatt att hänsyn tas till rinnande vatten på utsidan och fukt inifrån. Rätt utförd konstruktion, i princip enligt figur 7, ger flera fördelar jämfört med ett ventilerat tak;
❍ mindre risk för fuktskador,
❍ mindre energiförluster till följd av större säkerhet mot luftläckage genom otätheter,
❍ lättare att bygga eftersom särskild luftspalt inte behöver anordnas.
 
Redigerat:
Om det finns ångspärr från insidan och board mot undertaket som är diffusionsöppen borde det väl vara rimligt?
 
Boarden eller masonit eller vad det heter är väl undertaket kan man säga. Det finns ingen råspon eller nåt. Det är bara betongpannor som vilar på läkten över masoniten. Det är 38 graders taklutning.
 
Jag har för mig att det finns SP godkännanden både med och utan luftspalt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.