Våran pelletspanna stannar hela tiden med felmeddelandet "ingen låga". Har sotat som en galning och rengjort optovakten, till och med bytt till en annan men utan resultat. Slussvingar och tändelement är bytta för mindre än en månad sedan.

Sotade ikväll och efter 2 timmars drift så stod det ingen låga igen. Vad ska vi göra?
 
J
Jag antar att optovakten är rengjord och helt glasklar utan sot?

Har du kollat så att optovakten reagerar på ljus överhuvudtaget? Gå in i inställningsmeny>givare och kolla ärvärdet för optovakten medans du lyser på optovakten med en ficklampa. Du bör då få ett värde på minst några hundra. (Jag antar att detta inte är problemet eftersom det går att köra någon timme).

Om detta funkar så kolla ärvärdet under drift. Jag har för mig att jag ligger runt 400 vid drift så långt över gränsen på 30. Ligger detta värdet lågt så har jag någon fått justera så att optovakten ligger längre inne i röret. Det är ju bara två trådar som är tryckta genom en gummitätning så det går ganska lätt att flytta bak gummitätningen lite för att få givaren närmre elden. Flytta den inte för långt in bara, då kommer den att sota igen fort.
 
Är brännaren injusterad eller körs den bara på måfå. Får den för lite pellets så dör lågan ut. Både fläkt och matning spelar roll för att få bra förbränning.
 
Och det är inte bara så att röret optosensorn sitter i är fullt med aska? Har missat det själv mer än en gång.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.