Flyttase in i ett hus för ett par år sedan som vi aldrig fick någon genomgång av. Har inte funderat så mycket kring bergvärmen försen en vän nu undrade om trycket verkligen skall visa 0 på båda mätarna.

Dessutom kan vi inte önska temperatur utan bara offset.

Var börjar man kloka herrar o damer?
 
  • Bergvärmepumpens kontrollpanel och mätare som visar noll tryck.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand som pekar på en Daikin-termostat som visar -1°C, med texten "Offset" och indikatorn "FLT prim", bredvid tryckmätare som visar 0.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bergvärmepump från Daikin med display och två tryckmätare som visar 0, monterad inomhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Svårt att se vilken mätare som är vad på bilden men trycket i ett vanligt värmesystem ska ligga stadigt kring 1 bar. Du kan gärna ta reda på exakt modellbeteckning på värmepumpen. Borde stå på ovansidan eller innanför någon plåt nertill. Fint att det står numret till installationsfirman i alla fall, så man kan få hjälp vid större problem.
 
Vänstra mätaren torde vara radiatorkretsen då det är en symbol som ser ut som ett element. Den bör vara närmare 1bar
Den högra är brineslingan, i alla fall visar symbolen en bild på det. Den bör också ha lite tryck.
 
  • Gilla
ForeverJung
  • Laddar…
ca 1 bar på vänstra, och ca 0.5 på den högra.
 
  • Gilla
ForeverJung
  • Laddar…
Allrigt, ja dessa visar ju 0 båda 2.

Pratar man luftning av systemen? Bör man ta en servicetekniker eller finns det någon bra stans att börja lära sig :) ?
 

Bästa svaret

Att fylla på värmesystemet är en enkel sak.
Någon stans har du en ventil på ett rör som går mellan kallvattenledningen och radiatorkretsen (värmeledningen till elementen) den öppnar du så fylls radiatorkretsen.
Trycket i brinekretsen är lite krångligare. Där kan man behöva pumpa in mer sprit/vatten blandning.
Men det går att fuska å spetsa i lite vatten med vattenslangen, är bara några dl som behövs för att höja trycket. Men inget du gör om du inte vet vad du håller på med.
 
  • Gilla
ForeverJung
  • Laddar…
Ta lite bilder på din anläggning och lägg ut här, så får du garanterat hjälp
 
  • Gilla
ForeverJung
  • Laddar…
Super tack alla kloka som svarat :) :) åkt på en jätteförkylnning och skall ta tag i detta så fort jag e på benen igen!

Ni e grymma!!!
 
Ordnade det upp sig för dig med Daikin och bergvärmen?
Jag har exakt samma problem .-)

Tack!
// Joakim
 
J jayal1972 skrev:
Ordnade det upp sig för dig med Daikin och bergvärmen?
Jag har exakt samma problem .-)

Tack!
// Joakim
P.g.a. rejäl tidsbrist så tog jag en service på den och fyllde på hos firma med kollektivavtal.

Det gick fort o var billigt, men det såg absolut inte komplicerat ut om man bara löser påfyllningen, finns filmer på youtube för det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.