Hej!

Jag ska inte pula själv, men såg en monteringsanvisning för pax-fläktar och såg att det inte var någon jord dragen.

Varför har man ibland jord o ibland inte? Borde det inte vara jord på allt?
 
Fläkten har, som en del andra apparater, förstärkt isolering och ska därför inte jordas.
 
Och inte bara -ska inte jordas- dom FÅR INTE jordas
 
elmont skrev:
Och inte bara -ska inte jordas- dom FÅR INTE jordas
Två korta sidospår angående badrumsfläktar:

Om den ansluts med utanpåliggande kabel. Måste det då vara EKLK eller går det bra med EKRK?

Finns EKLK eller EKRK i 2G1,5 mm² istället för 3G1,5 mm²? Det stör mig något oerhört att behöva ha en treledare och sedan klippa eller vika bort jordledaren. Jag skulle må mycket bättre om det fanns en "ojordad" kabel!
 
Maxwells_Demon skrev:
Två korta sidospår angående badrumsfläktar:

Om den ansluts med utanpåliggande kabel. Måste det då vara EKLK eller går det bra med EKRK?

Finns EKLK eller EKRK i 2G1,5 mm² istället för 3G1,5 mm²? Det stör mig något oerhört att behöva ha en treledare och sedan klippa eller vika bort jordledaren. Jag skulle må mycket bättre om det fanns en "ojordad" kabel!
EKLK för att EKRK endast är tillåten i torra utrymmen.

EKLK finns i ojordat utförande, men den är mindre tillgänglig och dyrare (borde i alla fall vara). Att man stör sig på en onödig jordledare är ett tecken på hempulare. ;)

(Och för övrigt, klipp för i sjutton aldrig en ledare.)

//Patrik
 
Redigerat:
I badrum går det inte med EKRK, eftersom en tvåledare skulle vara betydligt dyrare än en treledare har problemet med den överflödiga ledaren aldrig blivet nått problem för mig ;)
 
Maxwells_Demon skrev:
Två korta sidospår angående badrumsfläktar:

Om den ansluts med utanpåliggande kabel. Måste det då vara EKLK eller går det bra med EKRK?

Finns EKLK eller EKRK i 2G1,5 mm² istället för 3G1,5 mm²? Det stör mig något oerhört att behöva ha en treledare och sedan klippa eller vika bort jordledaren. Jag skulle må mycket bättre om det fanns en "ojordad" kabel!
Du menar att du vill 2x1,5mm² ? G står ju för Jord, Finns ju EKRK på Classe tex men den är ju för torra utrymmen
 
Maxwells_Demon skrev:
Två korta sidospår angående badrumsfläktar:

Om den ansluts med utanpåliggande kabel. Måste det då vara EKLK eller går det bra med EKRK?

Finns EKLK eller EKRK i 2G1,5 mm² istället för 3G1,5 mm²? Det stör mig något oerhört att behöva ha en treledare och sedan klippa eller vika bort jordledaren. Jag skulle må mycket bättre om det fanns en "ojordad" kabel!
Att man parkerar, viker åt sidan eller klipper en jordtåt som inte behövs är normalprocedur, även om jag anser att det är korkat att klippa den. Finns tvåledare men den är lika dyr eller dyrare än treledare.
Ingen EKRK i badrummet, däremot på en toalett utan dusch eller badkar går bra.
 
Patrik_Hed skrev:
Att man stör sig på en onödig ledare är ett tecken på hempulare. ;)
Nähädu lille vän! Det är ett tecken på att man är en ingenjör av den "gamla skolan" och fortfarande har sin ingenjörsmässiga yrkesstolthet i behåll! :cool:

Finns det en lösning som exakt uppfyller de krav och det behov som finns är det självklart att man använder precis den och inget annat. Det värsta jag vet är när latmaskar tar det som är enklast, snabbast eller billigast bara för att det går. Det är det som skiljer en äkta hantverkare ifrån en fixare. Sen förstår jag också man som hantverkare, inte bara elektriker, tar så många genvägar man kan eftersom kunden vill att man använder billigast möjliga material och utför arbetet så snabbt som möjligt eftersom tid är pengar... ;)

Typexempel på fusk är när folk använder spikklammer istället för skruvklammer i betongväg! Latexbaserat sandspackel eller gips för att laga hål i betongväggar när det finns riktigt betongbaserat spackel är ett annat. Elektriker som fäster sina rör med böjda spikar eller limmar fast dosor på de mest fantasifulla sätt kvalar också in rätt högt på fuskarlistan. :rolleyes:

Så när elektriker anser att överdrivet nogranna eller pedantiska installationer är ett tecken på hemmapul så skall man nog ta det som en komplimang!
 
Redigerat:
  • Gilla
Roffenator
  • Laddar…
warwick skrev:
Du menar att du vill 2x1,5mm² ? G står ju för Jord, Finns ju EKRK på Classe tex men den är ju för torra utrymmen
Vilken dag som helst skall jag lära mig namngivningssystemet för kablar! :D

Fast systemet med EKRK, EKLK, osv har väl bytts ut mot något nytt konstigt system nyligen eller har jag missförstått något?
 
Fotografen skrev:
Att man parkerar, viker åt sidan eller klipper en jordtåt som inte behövs är normalprocedur, även om jag anser att det är korkat att klippa den. Finns tvåledare men den är lika dyr eller dyrare än treledare.
Jag betalar gärna lite extra för sinnesfrid. För att klippa den kan jag hålla med om inte är en snygg lösning ;)
 
Man skalar ju såklart jordledaren och kopplar ihop med biledarna, även om inte fläkten i det här fallet behöver jordas.
 
sen blir man ibland jätte glad när en överbliven ledare sparats, då man sättter upp en ny apparar med andra förutsättningar och behöver en ledare till ;-)
 
Maxwells_Demon skrev:
Nähädu lille vän! Det är ett tecken på att man är en ingenjör av den "gamla skolan" och fortfarande har sin ingenjörsmässiga yrkesstolthet i behåll! :cool:

Finns det en lösning som exakt uppfyller de krav och det behov som finns är det självklart att man använder precis den och inget annat. Det värsta jag vet är när latmaskar tar det som är enklast, snabbast eller billigast bara för att det går. Det är det som skiljer en äkta hantverkare ifrån en fixare. Sen förstår jag också man som hantverkare, inte bara elektriker, tar så många genvägar man kan eftersom kunden vill att man använder billigast möjliga material och utför arbetet så snabbt som möjligt eftersom tid är pengar... ;)

Typexempel på fusk är när folk använder spikklammer istället för skruvklammer i betongväg! Latexbaserat sandspackel eller gips för att laga hål i betongväggar när det finns riktigt betongbaserat spackel är ett annat. Elektriker som fäster sina rör med böjda spikar eller limmar fast dosor på de mest fantasifulla sätt kvalar också in rätt högt på fuskarlistan. :rolleyes:

Så när elektriker anser att överdrivet nogranna eller pedantiska installationer är ett tecken på hemmapul så skall man nog ta det som en komplimang!

Finns inte många elektriker som inte fuskar menar du..... :D
 
Maxwells_Demon, snyggt svar :-D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.