Vi tänkte försöka sänka elräkningen lite...

Vi har endast 10 cm glasulls-isolering på vinden idag så jag tänkte förstärka isoleringen lite. Jag var uppe på vinden precis (Jag vet, det är sjukt att krypa omkring på en mörk vind en lördag-kväll, men jag tog en Gin och Tonic innan så det vart lite festligt iallafall :D) och såg att det inte var någon isolering på "överhänget" till huset. Med överhänget menar jag allt av golvet på vinden som inte ligger ovanför vår boyta. Det är 1m på ena sidan varje sida av huset och kanske 10 kvadratmeter som är över en farstukvist. Är det fel? Ska jag isolera där också med en luftspalt vid takfoten?

Säkert en sjukt dum fråga, men det är bättre att vara dum i någon timme än resten av livet.
 
Lägger upp några bilder för att förtydliga vad jag menar.

Bild 1: Överhänget till huset utan isolering.

20121104084410-83.183.62.36.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bild 2: Oisolerat över farstukvist
20121104084644-83.183.62.36.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bild 3: Farstukvist
20121104084747-83.183.62.36.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Gavelspetsarna är inte isolerade.
Finns ingen anledning att isolera ovanför farstukvisten.

Och om du med överhäng menar takfot så ser jag inte heller där någon anledning att isolera.
 
Hej! Det är helt rätt att inte isolera om det inte är boyta under men mellan takstolarna vid väggens ytterkant skall du försöka anordna ett stopp som sedan övergår till luftspalt mellan yttertaket och det du bygger stoppet med. Det finns i bygghandeln färdiga wellpappskivor som är avsedda för detta ändamål, som man fäster på takstolarna. Därefter blåser du lösull till ett lämpligt tjockt lager.
 
Går även bra med läkt och board (masonite), vilket som, ta det billigaste.
(Jag vet inte vad dessa pappskivor kostar....)
 
Tack för hjälpen!! Då vet jag.!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.