Hej,
Helt annat ämne än ”husrelatetat” men testar ändå skicka iväg frågan till alla er kunniga här inne.

Har en äldre Johnsson 20hk (årtal okänt) 2-taktare. Nu när jag la i båten efter vintern så startade den på 2-3 försöket men efter en stund gick jag soppatorsk (klantigt, ja vet!) och efter det vägrar den att starta. Har bytt ut all bensin, och bensinen verkar må stiften då de blir fuktiga men ser ingen gnista. Det känns precis som om att dödmansgreppet inte är i, startmotorn drar igång men sen händer ingenting.
Testat skruva loss gasreglaget för att se om inte någon kabel till dödmansgreppet gått av men det såg bra ut vad jag kunde se.
Känns lite otroligt om båda tändstiften skulle ha slutat fungera samtidigt direkt efter soppatorsk.

Är inte så kunnig på detta så snälla hjälp! Har hus på en ö så utan båt blir det väldigt svårt….
 
SidanKaos SidanKaos skrev:
Känns lite otroligt om båda tändstiften skulle ha slutat fungera samtidigt direkt efter soppatorsk.

Det är inte alls otroligt att bägge tändstiften lägger av samtidigt eftersom det är vanligt med ”wasted spark” tändsystem på utombordsmotorer.

Istället för att ha ett krångligt system som skickar gnistan till rätt cylinder i rätt ögonblick så skickar man ut gnistan till flera cylindrar samtidigt. Den cylinder som innehåller bränsle/luft blandningen kommer utföra arbete och i den cylinder som innehåller avgaser så kommer tändstiftet försöka antända dessa utan effekt.

Wasted spark innebär alltså att hälften av gnistorna från tändstiftet är bortkastade.

Här finns några filmer från Dangar Marine som kanske kan hjälpa en bit på vägen
https://www.youtube.com/@DangarMarine/search?query=wasted spark
 
  • Gilla
SidanKaos
  • Laddar…
Ok! Ska köpa nya och testa byta bägge innan jag ev lämnar in den.
 
Så. Vad hände sedan?
 
2 taktare sprutar olja rakt i sjön. Skaffa en fyrtaktare eller elmotor
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
D Donald-Duck skrev:
Wasted spark innebär alltså att hälften av gnistorna från tändstiftet är bortkastade.
Mja, riktigt så enkelt är det inte. När cylindern tänder är det avgaser i den andra, gnistan hoppar lättare i avgaser och lägre tryck än i tändande cylinder, spänningen blir högre i tändande cylinder så ca 90% av tändenergin hamnar i rätt cylinder. En förutsättning för att det ska fungera som ett hyfsat enkelt system.
 
  • Gilla
Bjober
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
2 taktare sprutar olja rakt i sjön. Skaffa en fyrtaktare eller elmotor
4taktare är tunga, slöa, dyra i service och allmänt tråkiga. 🤷🏼‍♂️
Men det var inte ämnet vad?
 
MrTurbo_No1 MrTurbo_No1 skrev:
4taktare är tunga, slöa, dyra i service och allmänt tråkiga. 🤷🏼‍♂️
Men det var inte ämnet vad?
2 taktare är större miljöproblem är frakttransport till havs. Smått sjukt
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
2 taktare är större miljöproblem är frakttransport till havs. Smått sjukt
Ändå är sjötransporter miljövänligare än många andra typer av logistik. 👍🏽
Jag fraktar inte containers med min båt, jag fiskar (då med elmotor) drar en ring med barnen i etc.
 
MrTurbo_No1 MrTurbo_No1 skrev:
Ändå är sjötransporter miljövänligare än många andra typer av logistik. 👍🏽
Jag fraktar inte containers med min båt, jag fiskar (då med elmotor) drar en ring med barnen i etc.
Skaffa en bärplansbåt så kan du köra ungarna på ringen utan att förpesta för grannar och natur. Fyfan vad lack man blir när grannen drar igen och låter och luktar utanför vår sjötomt
 
Excel
Skulle tippa på stiften eftersom den funkade bra innan. Tändspolen är också en felkälla om du inte får gnista.
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
2 taktare är större miljöproblem är frakttransport till havs. Smått sjukt
Gamla 2-taktare. Nyare är likvärdiga 4-takt om man ser mot prestanda.
 
A atomlab skrev:
Gamla 2-taktare. Nyare är likvärdiga 4-takt om man ser mot prestanda.
Jo men de spottar fortfarande ut smörjoljan rakt i vattnet
 
Excel
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jo men de spottar fortfarande ut smörjoljan rakt i vattnet
TS har inte efterfrågat huruvida 2-takt är miljövänligt eller ej. Starta en egen tråd dår du kan torgföra dina åsikter.
 
  • Gilla
Manhunter
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jo men de spottar fortfarande ut smörjoljan rakt i vattnet
Är en skillnad på ca 3liter på 25h
Direktinsprutad 2-taktare 70 hk: 17 liter oförbränd bensin
4-taktare 70 hk: 14 liter oförbränd bensin

Mängden oljaför smörjningen är försumbar. 2-taktaren använder dessutom viss utav den oljan till effekten.

Förespråkar dock alltid 4taktare förutom på racingjollar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.