A
Hej, vi dränerade vårt hus i samband med köp dec-jan 2016 då det fanns lite fuktskador i källare.

Idag upplever jag ingen som helst fukt i källare (doft m.m) och vi har även tagit bort allt organiskt och bytt till stål reglar på golv med underventilation där vi har trä golv samt samt puts på vägg där det tidigare var bröstpanel och trä reglar med isolering.
Däremot undrar jag,den brunn vi har med pump i ena långsidan (som pumpar dräneringsvatten ut till kommunala ledningar) den är tom och varit detta sedan dräneringen?
Även fast det regnat en hel del (flera dagar) så kommer det inget.
Undrar då om någonting kan vara fel? Eller om vattnet bara sjunker iväg (under rören) ? När jag gjorde stammbyte upplevde jag fukt ca 30cm mer under golv ( vid kappilär nivån med stenar) vilket bör vara normalt. Men undrar om dräneringsrören inte sitter tillräckligt lågt? För dessa ska väl fånga upp vatten under och över ifrån?

Någon som vet eller ska det vara så?
 
L
Inget ovanligt att grundvattnet går annan väg , ni har ju bökat om i backen ,och lagt lite grus under rören kanske , har ju ingen betydelse bara inte fukt kommer in , har du stuprör som går annan väg genom rör , så kan det inte fylla på i grunden
 
Dräneringsrören ligger ju ca 1,7 meter under markytan, det lär behövas ihållande regn i månader för att ytvattnet ska ta sig ner till dräneringen på det djupet.

Dräneringen (på det djupet) ska ta bort det vatten som trycks upp underifrån.

När ni dränerade om runt huset, tog ni då och bytte ut det utvändiga tätskiktet (från tex tjära/asfalt till tex ”platonmatta”/”isodrän”)?
 
A
Demmpa Demmpa skrev:
Dräneringsrören ligger ju ca 1,7 meter under markytan, det lär behövas ihållande regn i månader för att ytvattnet ska ta sig ner till dräneringen på det djupet.

Dräneringen (på det djupet) ska ta bort det vatten som trycks upp underifrån.

När ni dränerade om runt huset, tog ni då och bytte ut det utvändiga tätskiktet (från tex tjära/asfalt till tex ”platonmatta”/”isodrän”)?

Ja det gjorde vi, han torrslipade bort aafalten och vi har nu dubbla podrän (200mm)

Betyder det att jag kan strunta i brunnen? Känns som den var mer anpassad till de gamla tegelrören.( vi hade brunn sedan tidigare)
 
L
Ligger dränrören till den brunnen nu ? och inget kommer dit , låt den vara kvar , den äter inte bröd där den är , men se till att stuprören inte kastar ut vattnet intill huset , allt vatten ska bort från hus och lite nedförsbacken ut från grund
 
A
L Liteavvarje skrev:
Ligger dränrören till den brunnen nu ? och inget kommer dit , låt den vara kvar , den äter inte bröd där den är , men se till att stuprören inte kastar ut vattnet intill huset , allt vatten ska bort från hus och lite nedförsbacken ut från grund

Ok men då kan jag se det som normalt.. Ja låter brunnen vara som du säger har inte tid och mecka med sånt ändå :)

Regnvatten går ut till dagvattnet ut till kommun vi betalar en avgift för det men ingenting går på hus eller tomt inte ens altanens så det är bra!
 
  • Gilla
Liteavvarje
  • Laddar…
A
En annan sak, kollade genom ett av rören (uppifrån) och ser att det fyllts upp med vatten typ till halva rörets tjocklek. Ska inte detta röra på sig ut från huset? Vet att det ska vara lite lutning frågan är om man ser att det rinner, kändes lite stillsamt
 
L
Vilket rör menar du , i brunnen eller stuprör , om det är i brunnen så kanske det inte är riktigt fall ut men om det är tät anslutning ut från brunnen mot gatan gör det inget
 
A
L Liteavvarje skrev:
Vilket rör menar du , i brunnen eller stuprör , om det är i brunnen så kanske det inte är riktigt fall ut men om det är tät anslutning ut från brunnen mot gatan gör det inget
Det är genom detta rör
 
L
Det är ett rensrör från något , sätt ner näsan och lukta , osar det skit så är det för avloppet
verkar inte vara för dränen , sitter lite för nära huset
 
A
Kan det vara för dagvatten då? Den är ju orange som dem andra kopplade till stuprören.

Inte till avlopp den mynnar ut från andra delen av huset och ligger gjuten under marken golvet med inspektionslucka.. Har stambytt halva huset så jag vet allt om detta avlopp
 
L
Kan vara dagvatten , har du en massa träd runt huset ? rens vid stupen ? Var 2 st en kollar i röret , den andra fyller eller vattnar i ett stuprör , då hörs det .
 
A
Tänker att den finns där för att ev koppla på ett till stuprör från huset i detta hörn? Jag har träd intill huset har det någon betydelse? Ja får lyssna, men om det är dagvattnet (om vi antar detta) då är det ok att den inte blir helt tömd? Tänker på fallet på denna m.m.
 
L
Precis det med fall , inget ovanligt att det blir så , på dagvatten har det ingen betydelse ,
har själv lite träd runt huset , det blir lite löv och boss i rören ,
På hösten tar jag en hink , sätter vattenslangen i röret och tömmer så snabbt det går i varje rör som stupen sitter på för att rensa upp , så att sägas knuffa ut skiten , det ska vara så mycket vatten på en gång som möjligt , börja med det som är närmast gatan
 
A
Ok närmast gatan och arbeta sig inåt mot motsatt riktning?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.