Hej.

Har för ett tag för första gången köpt och renoverat delar av ett hus. Har gjort flertalet delar än så länge och har nu lite funderingar framförallt angående diffusionsspärr. Huset är från 1924.

Jag rev ned i hallen både tak och väggar som var bestod av tretex, taket på ovanvåningen är emot en kall vind och där satt tretexen emot råspont direkt. Jag har nu gipsat hela utrymmet direkt emot råsponten. I taket reglade jag ned med 22mm läkt för att sätta in spotar och sedan gips på det. Det fanns ingenting bakom tretexen vid rivning så funderade inte mycket på det vid tillfället. Borde jag ha satt något innan jag satte gips? En av väggarna i hallen är en yttervägg. Huset är av tidigare ägare tillägsisolerat från utsidan om det har någon betydelse.
 
I så gamla hus är det bra ett inte ändra konstruktionen. Du behöver inte sätta in ångspärr/plast i en hall. Möjligtvis i tak i badrum eller tvättstuga där du har mycket fukt du inte vill släppa upp på vinden.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
I så gamla hus är det bra ett inte ändra konstruktionen. Du behöver inte sätta in ångspärr/plast i en hall. Möjligtvis i tak i badrum eller tvättstuga där du har mycket fukt du inte vill släppa upp på vinden.
Tack för svar. Var osäker. Nej det är nog den största förändringen jag har gjort. I övriga rum har jag bredspaklat tretexen. I badrummet sattes ingen ångspärr i taket mot kallvinden heller utan reglades ned och sattes också spottar där med hutonit tak istället. Installerades en badrumsfläkt som startar vid fukt dock som skulle vara tillräkligt enligt snickaren.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
I så gamla hus är det bra ett inte ändra konstruktionen. Du behöver inte sätta in ångspärr/plast i en hall. Möjligtvis i tak i badrum eller tvättstuga där du har mycket fukt du inte vill släppa upp på vinden.
Att jag började fundera på det är främst att en av väggarna i hallen är yttervägg och att det är en kallvind ovanför. Hade ingen tanke på detta när jag gjorde arbetet utan funderat på det nu i efterhand om jag eventuellt kan orsakat skada på sikt.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
I så gamla hus är det bra ett inte ändra konstruktionen. Du behöver inte sätta in ångspärr/plast i en hall. Möjligtvis i tak i badrum eller tvättstuga där du har mycket fukt du inte vill släppa upp på vinden.
Varför inte då? Fysiken säger ju att fuktspärr är bra. Varför är det dåligt bara för att huset är gammalt?
 
Gamla hus lyder inte under fysikens lagar. Det är ett känt faktum sedan länge på forumet.
 
  • Gilla
  • Haha
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.