Hej på er,

Förutom att använda en serielladapter är jag helt grön på det här området, var snälla. 😉

Jag fick "ny" elmätare från Mälarenergi under hösten (bättre begagnad) och den har en RJ45 under en gummiflärp märkt "HAN". Eftersom vi har lite skum elförbrukning och jag är nyfiken så vill jag testa att läsa ut info från den porten.

Efter vad jag läst mig till hittills så innebär RJ45-porten att den kör MBus som verkar vara vanligt i fastighetssammanhang och protokollet är "DLMS/COSEM DataNotification APDU i en HDLC unnumbered information frame" (hanporten.se). Det enda jag känner igen av det är HDLC som användes som nätverksprotokoll en gång i tiden. Seriellt gränssnitt, 2400 baud, 8E1. Fint, då kanske man kan se med seriell adapter om den säger nåt? Men jag får ingen info alls. Jag har bett Mälarenergi aktivera porten.

Ska det ens funka att få ut data, avkodad eller inte, på er här sättet? Eller innebär min tomma console att porten inte är aktiverad?
 
  • Kabel ansluten till enhet märkt "KAIFA", möjligtvis en typ av mätare eller dataenhet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skärmdump av terminalprogrammet Minicom, version 2.8, startskärm med anslutningsinställningar och kommandoprompt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Man vill ju även visualisera och analysera data, och koppla in tex solcellsanläggning om man har dylikt.

Jag skaffade en wifi-dongle från Homewizard nyligen, mer eller mindre plug&play och appen är trevlig även i gratisutgåvan (finns en plus-version också som aktiverar en del andra bra grejer, någon tia i månaden).

Kostade ca 400 kr. Min var i RJ12-format men det ska finnas även för RJ45. Kolla deras kompatibilitetslista med div elmätare för att vara på den säkra sidan, om du väljer att hoppa på just detta alternativ.
 
E ecceman skrev:
Jag har bett Mälarenergi aktivera porten.
Har de svarat?
 
Nyfniken Nyfniken skrev:
Har de svarat?
De sa att det tar nån dag innan det funkar. Jag ringde dom i oktober när mätaren byttes, jag testade lite då men lyckades inte och la det hela på is. Tills nu.
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.