Hej!

Jag har precis satt igång värmesystemet efter att det varit tömt över vintern. Det gick bra att fylla upp och har fått ut all luft så att alla pumpar går tyst och fint. Problemet är att en av golvvärmeslingorna inte fick någon värme varför jag misstänkte att det fanns luft kvar där. Jag körde igenom den slingan med vatten och tappade ur genom en avtappning som jag installerat på returen, se bild, just för att kunna få bort luft.

Men efter detta får jag ingen cirkulation alls. Pumpen snurrar, det ser jag när jag skruvar bort luftningsskruven.
Jag misstänker att det är något fel på temperaturbegränsaren eller shunten så att jag inte får fram något varmvatten. Detta är min magkänsla baserat på följande:

Om jag öppnar avtappningen kommer det varmvatten som det ska i alla slingorna. Men så fort jag stänger av den och låter systemet bli slutet, slutar cirkulationen direkt. Detta märker jag genom att känna på röret direkt efter pumpen som då direkt blir kallare. Detta torde tyda på att den endast tar vatten från returen då, och alltså inget nytt varmvatten.

Men varför fungerar det när jag öppnar avtappningen? Och hur kan jag felsöka utan att börja byta ut saker.

Har ett svagt minne av att sådana där shuntar och temp begränsare har en förmåga att hänga upp sig?
 
  • Schematisk ritning av värmesystem med ackumulatortank, shunt, pump, golvvärmeslingor och returledning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bilder på systemet underlättar.

Exakt vad är det för shunt?

Varför har du en termisk blandningsventil efter shunten?
 
Demmpa Demmpa skrev:
Bilder på systemet underlättar.

Exakt vad är det för shunt?

Varför har du en termisk blandningsventil efter shunten?
Det löste sig. Det var mycket riktigt temp begr. som hade hakat upp sig. Tog loss den, tryckte till mojängen som fördelar flödet och så funkade allt igen.

Jag vet inte varför det är så. Jag gjorde bara som jag blev rekommenderad en gång i tiden. Tanken var som jag minns det att förhindra för varmt vatten från att komma in i golvslingorna.

Jag skrev fel i trådstarten, det är en VTA323 som är temp begränsare.
 
Säkert som säkerhet mot att få för hög värme på GV, det ser ut att komma direkt ut från tanken. Samma som maxtermostaten på minishuntarna
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.