Hej!

Äntligen får jag möjlighet att ställa en fråga i detta eminenta subforum, jag vet inte vad det är, men bygglov känns spännande på något vis... :rolleyes: (Kanske det är oförutsägbarheten som gör det, jag vet inte? :wow:)

Anyway, här är läget. Jag har köpt tomt 1:21 som ingår i följande detaljplan. Den visas inte som delad, men så har också skett, den är alltså numer två tomter, och min är den nordligaste eller översta eller vad man nu kan tänkas vilja kalla det.

Som uppmärksamma granskare kommer att notera så är det prickat i tomtgräns i stort sett överallt. Men, så är alltså inte fallet där tomterna har delats av. Det är inget särskilt som har tillkommit där utöver just tomtgränsen som delar av tomterna.

Jag håller som bäst på att klura på hur jag ska lägga garage, och en tanke är att placera det ganska långt bak på tomten (från vägen sett) mot det prickade området i öster, och funderade då på hur nära tomtgräns jag kan lägga det, och när jag läser detaljplanen så står det inget specifikt om det.

Jag kan då utläsa följande:
Garaget får vara max 35 kvm.
Garaget får inte ligga i prickad tomtmark.
Garage får vara max 4,0 meter högt.
I korsad mark får enbart garage eller uthus placeras, och är det närmare väg än 6 meter ska det placeras längs med vägen.

I övrigt står det enbart att huvudbyggnad skall placeras minst 4,5 meter från tomtmark. Det står inget om garage eller uthus eller annan byggnad i det avseendet. Det borde väl då innebära att jag kan placera ett garage i tomtgräns mot min granne i bakkant om jag så skulle önska??
 
Just Nacka driver policyn, att där detaljplanen äldre än från 1987 och inget säger om minsta avstånd får du ändå inte bygga komplementbýggnad närmare gränsen än 4,5 meter.

Men din detaljplan är yngre. Då måste man bygga så långt från gränsen att "olägenhet inte ska uppkomma för grannen, brandkrav och att byggnadstraditionen i området bevaras".

http://www.nacka.se/web/bo_bygga/bygglov/faq-inledning/faq2/Sidor/default.aspx?Question=8
 
Ja, min DP är från förra året bara.

Det borde alltså innebära att så länge jag är överens med grannen, och det inte blir för nära deras hus på andra sidan (vad innebär godkänt brandkrav t ex?) byggnadstradition i området finns det ju ingen...
 
Njaa. om det inte står något i planen så är det troligen 4,5 meter som gäller. Men det går ofta att få dispens från det, det räknas då som en mindre avvikelse.
 
Jag gissar att de 4,5 metrarna som ju är standard är pga brandregler? Det bör innebära att det är beroende av hur nära grannen har sitt hus mot tomtgräns?
 
I praktiken kan man inte säga något om "standard". Den skrivning som återfinns på kommunens hemsida är tydligen en policy byggnadsnämnden håller sig med för att legitimera så stort handlingsutrymme som möjligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.