Hej hyr ett hus och får inte värme i ett av elementen på övervåningen ( resten blir varma) , finns ingen normal avluftning på elementet utan ser ut som på bilden. Min fråga är vågar jag lufta elementet ? Är rädd all vatten forsar ur å jag får inte igen det, huset är på 189km2 och expansionskärlet är på 1,1 bar nere i matkällaren.
 
  • Sliten vit yta med rostigt vattenflöde runt en fastsatt bult; ser gamalt och slitet ut.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
På andra sidan elementet hittar du termostaten och under den ventilen. Ventilen kan fastna i stängt läge. Trycker man in den och snärtar ut den så kan det lösa sig på 10 sekunder. Termostaten kan man oftast enkelt ta bort
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Manganbangan ska testa med ventilen, termostaten är redan bortskruvad.
 
Manganbangan Manganbangan skrev:
På andra sidan elementet hittar du termostaten och under den ventilen. Ventilen kan fastna i stängt läge. Trycker man in den och snärtar ut den så kan det lösa sig på 10 sekunder. Termostaten kan man oftast enkelt ta bort
Tyvärr funkar ventilen då jag trycker in den så kommer den ut lika fort, kan det vara för lite vatten i systemet??
 
Jag tror mer på luft i elementet. 1,1 bar tyder på att du har tillräckligt med vatten i värmesystemet.
Tillägg: Är det ett fyrkantsgrepp på pluggen i elementet, isåfall skulle du kunna lufta med hjälp av ett bra verktyg skruva ut pluggen med exempelvis 1/4 tums hylsa med förlängare.
 
Redigerat:
L L A Axelsson skrev:
Jag tror mer på luft i elementet. 1,1 bar tyder på att du har tillräckligt med vatten i värmesystemet.
Vågar man lufta elementet utan att det forsar ut allt??
 
Är du hyffsat van ”skruvare” så borde det gå bra med rätt verktyg och eftertanke.
 
F fredmari skrev:
Hej hyr ett hus och får inte värme i ett av elementen på övervåningen ( resten blir varma) , finns ingen normal avluftning på elementet utan ser ut som på bilden. Min fråga är vågar jag lufta elementet ? Är rädd all vatten forsar ur å jag får inte igen det, huset är på 189km2 och expansionskärlet är på 1,1 bar nere i matkällaren.
Vaddå ingen normal luftning? Så där ser mina element ut. Skaffa en elementnyckel med rätt storlek (är du osäker finns det sådana med fyra storlekar på samma nyckel), tanken är att luft (och såsmåningom vatten) ska pysa ut genom det lilla hålet i fördjupningen men är det igensatt kan det också pysa ut vid själva luftningsskruven. OBS! Skruva inte ur skruven helt, på mina element räcker det med ett halvt varv om ens det.
 
  • Gilla
mrPersson67 och 1 till
  • Laddar…
L L A Axelsson skrev:
Är du hyffsat van ”skruvare” så borde det gå bra med rätt verktyg och eftertanke.
Har elementnyckel, behöver inte öppna för mycket.. Är helt ovan vid såna här element, som tur är resten av elementen som vanliga i huset.
 
Är du osäker hör av dig till din hyresvärd!
 
Om det skiter sig när du skall tillbaks med pluggen så kan du förbereda med något att fånga upp vattnet med och ha en medhjälpare som kan släppa på trycket i värmesystemet.
Var noga med att pluggen inte går snett på gängan när den skruvas tillbaks.
 
L L A Axelsson skrev:
Om det skiter sig när du skall tillbaks med pluggen så kan du förbereda med något att fånga upp vattnet med och ha en medhjälpare som kan släppa på trycket i värmesystemet.
Var noga med att pluggen inte går snett på gängan när den skruvas tillbaks.
Men pluggen ska inte ut helt, då blir det blött och knepigt att få tillbaka den igen...
 
Har olika elementnycklar så nån bör passar, tyvärr kan inte hyresvärden hjälpa då han aldrig heller sett såna element men det förstår man då han bor i Norge. Ska prova lufta så man får varmt i elementet.. Tack för att ni alla hjälpte mej..
 
D Dublin skrev:
Men pluggen ska inte ut helt, då blir det blött och knepigt att få tillbaka den igen...
Uppfattade det som att det var enbart en plugg utan luftningsfunktion, men är det som du säger så är det ju bara att lufta.
 
  • Gilla
Dublin
  • Laddar…
Tack alla har fått värme nu i elementet, behövdes bara luftas..
 
  • Gilla
MagicFingers och 2 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.