D
Jag undrar om öppenarea, alltså arean under ett skärmtak ska medräknas i byggnadsvolymen?

I aktuell dp står det att åtgärder får vidtas om inte ”byggnadens volym ökas”
 
R
D
Tack!

Tycks inte iaf enligt Wiki vara så att utrymmet under skärmtaket inte ingår i en byggnads volym.

Samtliga åtgärder som innebär en volymökning ska anses var en tillbyggnad och kräver således bygglov.

Skärmtak över 15 m2 anses vara en tillbyggnad trots att det inte är en volymökning. Definitionen av tillbyggnad är just volymökning.

Jag får inte ihop det.
 
D Derbyboy skrev:
Tack!

Tycks inte iaf enligt Wiki vara så att utrymmet under skärmtaket inte ingår i en byggnads volym.

Samtliga åtgärder som innebär en volymökning ska anses var en tillbyggnad och kräver således bygglov.

Skärmtak över 15 m2 anses vara en tillbyggnad trots att det inte är en volymökning. Definitionen av tillbyggnad är just volymökning.

Jag får inte ihop det.
Man går inte på definitionen av byggnadsvolym enligt SS 21054 (som wiki refererar till), när man bedömer om en åtgärd ökar byggnadens volym. Vägledningen tas istället från förarbetena till ÄPBL, som sade att ”begreppet tillbyggnader täcker både en tillbyggnad som ger byggnaden en större planyta och en påbyggnad som ökar byggnadsvolymen". Rättspraxis, med vissa undantag, är att finns det tak så är åtgärden en tillbyggnad.
 
  • Gilla
Räknenisse och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.