Letar förbrilt om man ska mäta den lilla glugg som blir vid fönster som är placerade från golv ca 209 cm och fönstersmygen är på typ 1,65 m lång x 11 cm djup som sagt går från golvoch är ca 209 cm hög.

Hittade en bild där de visar hur man mäter. På ena längden visar de från vägg till vägg och på den andra från fönstersmyg till fönstersmyg. Minst sagt förvirrande. Någon som vet med 100 % säkerhet eller har SIS bok om areamätning från 2020.
 
  • Schematisk bild av bostad med röda pilar som indikerar arean. Text om arean på svenska. Webbplatsadress nedtill.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Du ska i vart fall inte räkna från fönstersmyg till fönstersmyg, då blir det flera kvadratmeter för mycket!
Om den ytan ska räknas så mäter du först från vägg till vägg, sedan 1,65*0,11 som adderas.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Du ska i vart fall inte räkna från fönstersmyg till fönstersmyg, då blir det flera kvadratmeter för mycket!
Om den ytan ska räknas så mäter du först från vägg till vägg, sedan 1,65*0,11 som adderas.
Jo tack. Är insatt i hur man mäter etc men har aldrig tidigare mött detta med fönster ned till golv. I detta fallet handlar det om 1 kvm vara eller icke vara. Jag skrev här i hopp om att någon visste till 100%. Någon som hade handboken från SIS. Arkitekten pratade enbart om raka väggar (kanske hon inte tänkte på fönstren). I mitt fall betyder det mkt vara el icke vara. Och som sagt ritningen blir ju tudelad i besked.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
När jag tänker efter räknar man ju inte "dörrsmygar", så då bör inte fönstersmygar räknas.
 
Anna_H Anna_H skrev:
När jag tänker efter räknar man ju inte "dörrsmygar", så då bör inte fönstersmygar räknas.
Men de har ju heller ingen golvyta. 😅
 
Camilla Andersson1 Camilla Andersson1 skrev:
Men de har ju heller ingen golvyta. 😅
Jo, det har de. Iallafall ytterdörrar linjerar oftare med ytterväggen än med innerväggen och det brukar inte vara tröskel ända till innerväggen.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Jo, det har de. Iallafall ytterdörrar linjerar oftare med ytterväggen än med innerväggen och det brukar inte vara tröskel ända till innerväggen.
Aaaa ja så kanske det är. Tack 🤩
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.