Hej!

har köpt en 1920-tals kåk på landet som behöver lite inre kärlek, men är i övrigt i gott skick.

Vi vill i samband med renovering ta bort en vägg i köket som jag förmodar är bärande. På längre sikt vill vi även göra in en inglasad utbyggnad på huset

problemet ligger i att det inte finns några ritningar, säljaren sitter inte på dessa och stadsbyggnadskontoret i kommunen hittar inget i sitt arkiv..

hur går jag tillväga? Behöver jag rita upp huset för att sedan skicka in dessa med bygglovsansökan?

Någon som har ett hum om vad det kan kosta att rita upp huset?

Tacksam för rådgivning!
 
Grattis till huset!

Ligger huset inom detaljplanerat område eller samlad bebyggelse? Kommunen vet om inte du gör det!
Finns ingen detaljplan eller samlad bebyggelse är det betydligt friare vad du kan och får göra utan bygglov. I många fall räcker det med bygganmälan, ibland inte ens det.

Att det inte finns arkiverade ritningar beror på att det inte var krav att söka bygglov för hus på landsbygden före 1970-nånting.

Har du tur kan ditt hus vara ett typhus som har många syskonhus i landet. Det gavs ut ritningar till ett antal husmodeller, som folk kunde köpa en ritningskopia på och bygga huset själva i lösvirke. Minns inte vem som gav ut dessa, men säkert finns någon annan på forumet dom har bättre koll!
 
Hej och tack för svar!

Nej, det ligger inte inom detaljplanerat område.

Verkar ju lovande iaf för den bärande väggen som torde vara ett mindre ärende. Kontaktar kommunen och kollar, annars återstår ju bara en konstruktör och en duktig firma :)

Inressant om fallet kan vara så med ritningarna, det visste jag faktiskt inte. Hoppas någon bevandrad inom detta svarar och kan föra mig vidare.

Tack igen för ditt svar!

/ Awald
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.