Undrar om någon i forumet har samma erfarenhet? Vi har inte enda mördarsnigel på tomten (3500 m2) och har aldrig haft. Bor i en mindre ort i södra Skåne i ett villaområde. Har vi bara tur eller finns det något i vår miljö som gör att sniglarna inte trivs? Några saker som jag med god vilja skulle kunna tänka mig har betydelse är: Vi har mycket kråkfåglar i trädgården, marken är sandmorän och mycket torr, vi eldar med pellets och sprider ut askan i häckarna, har gräsmatten välklippt med låg klipphöjd, har alltid någon eller några igelkottar som tultar omkring.
 
Tyvärr är inte vi lika lyckligt lottade. Hos oss var det invasion förra året och i år. Har köpt gift och fällor för mycket pengar och nu ser man en klar avmattning av mängden snigelsorter..
Är alltid intresserad av olika sätt att bekämpa dem. Och om era lösningar kan fungera är det intressant..
 
trähandtag skrev:
Vi har inte enda mördarsnigel på tomten (3500 m2) och har aldrig haft. Bor i en mindre ort i södra Skåne i ett villaområde. Har vi bara tur eller finns det något i vår miljö som gör att sniglarna inte trivs?
Precis som att man delar med sig av växter till vänner och bekanta så delar jag gärna med mig av sniglar till dig.

Posta bara din adress så skickar jag en försändelse. Om man kan bidra till den biologiska mångfalden så har man väl gjort en miljöinsats eller.... :cool:

PS. Det där med aska ska jag prova. I vilka doser/mängd lägger du ut detta? DS
 
Vi har 1030 kvm tomt och har heller inga mördarsniglar, peppar peppar. Har någon gång sett ett par sniglar som jag misstänkte var mördarsniglar, men de spred sig inte, det har aldrig varit någon invasion eller något som blivit uppätet. Vi har en gammal igelkott som bor under en buske (!).
 
peternicklas
Det finns ett bra medel från Tyskland. Dock så måste man köpa det i Tyskland. Ska kolla vad det heter.
 
engs
trähandtag skrev:
Undrar om någon i forumet har samma erfarenhet? Vi har inte enda mördarsnigel på tomten (3500 m2) och har aldrig haft. Bor i en mindre ort i södra Skåne i ett villaområde. Har vi bara tur eller finns det något i vår miljö som gör att sniglarna inte trivs? Några saker som jag med god vilja skulle kunna tänka mig har betydelse är: Vi har mycket kråkfåglar i trädgården, marken är sandmorän och mycket torr, vi eldar med pellets och sprider ut askan i häckarna, har gräsmatten välklippt med låg klipphöjd, har alltid någon eller några igelkottar som tultar omkring.
Nu har vi bara bott här ett år så erfarenheten är inte så stor.

Men ser enorm skillnad på vädret.
Nu när det varit torrt har vi inte sett till någon på veckor.

Men när det väl kom lite regn så var jag ut på kvällen och plockade 6st häromdagen.
Inga mängder i jämförelse med de skräckhistorier man hört om de som avlivar tusentalet / dygn.
Men en blöt sommar kanske de exploderar?

Så att marken är torr skulle jag gissa är en stor anledning till att man slipper de.

Vi har även tvingats sluta med kompostering.
(Varmkompost ska väl fungera däremot, då värmen ska ta död på äggen, blir nog en sådan på sikt).
De fanns i mängder och kalasade på ruttna fjolårsäpplen tidigt i våras, så nu kör vi bort allt trädgårdsavfall vilket känns väldigt udda.
Andra åtgärder är att rensa buskage så det torkar upp, sluta kratta in gräsklipp under häcken så man bidrar till gömslen och fuktig miljö där de trivs.

Vi har också 1-2 igelkottar. Vet inte om de käkar de spanska sniglarna men tror inte de står högst på menyn i vilket fall.
Även ett gäng skator och massor av småfåglar.

Edit: lägger till, har två hörn i trädgården de i första hand dyker upp på. Den ena är fuktigaste platsen i trädgården. Det andra mot en allmänning med delvis oslagit gräs samt tidigare ägare haft komposten.
 
Redigerat:
...
 
  • 1407419107247.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Inte haft sniglar på nästan 40 år....i år kom de och plockar ca 60-100 varje kväll när det är lite fuktigt ute. Vid torrt väder är de betydligt färre.
 
Askan läggs ut efterhand vi tömmer askan från pannans uppsamlingsbehållare. På en säsong räcker askan till ca 50 meter häck och det tar flera år att lägga ut aska på hela häcken. Mängden är ca en halv spade på 5-8 meter häck. Ibland strös aska på de delar av gräsmattan som ligger i skugga där mossa gärna bildas. Askan är ju basisk och innehåller en massa näringsämnen utom kväve.
 
  • Gilla
roland53
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.