Satt och såg på Arge snickaren och såg hur de satta upp några platta "elelement". Eftersom vi har direktverkande el och funderar lite på nya element var jag tvungen att gå in och kolla på deras inköpslista och upptäckte då att det inte alls var elvärme de använt utan infraröd strålning. Någon som testat det här, det låter ju väldigt bra när man läser. Än så länge har jag dock bara hittat försäljarsidor och på de sidorna låter det ju alltid bra.
Här är ett par länkar
http://www.infraswed.se/main/
http://www.infrarödvärme.se/

Vi blev sugna på att testa i något rum.
Någon med kunskap eller erfarenhet?
 
  • Gilla
Eretadox
  • Laddar…
H
Ja förra året var det någon som kunde skapa gratis värme med hjälp av magneter.

I Schweiz finns ju ansenliga delar av det svenska SIDA biståndet som utdelats genom åren så inte undra på att det finns pengar till påkostad reklam.
Friskast i den här branchen är i alla fall reklamen för 40-talsbilen Tucker. Man påstod helt enkelt i reklamen att bilen kunde flyga! http://www.tuckerclub.org/

Men allvarligt talat infrarödvärme = elvärme. Den dyraste uppvärmning man kan hitta idag.
 
Ja - det var kanske inte så mycket input om jag får säga så.

Det är klart att jag vet att el är dyrast eftersom det är det vi har. Vi kommer att ha det framöver också och om det finns något som värmer som drar mindre el så är det intressant för oss. Därför undrar jag om någon verkligen vet något.
 
  • Gilla
Eretadox
  • Laddar…
C
Använder man el, utan att ta energi från nåt annat, typ uteluft eller berget eller solen osv, så drar det exakt samma mängd energi som man använder för att värma med. Elelement, oavsett hur dom avger sin energi, ger alltid 100% verkningsgrad.
 
  • Gilla
Neltrd och 1 till
  • Laddar…
Alltså det är ganska trist att starta en tråd för att fråga om det finns någon som känner till något mer om det här eller kanske har testat och det enda man får är åsikter.
Ska ni inte tala om för mig att det vettigaste är att vi direkt konverterar till vattenburet också?
 
  • Gilla
Pergoteborg och 1 till
  • Laddar…
C
Nejdå, men det är inte en åsikt, det är fakta. Man kan inte trolla fram mer energi än vad man matar in i huset, oavsett hur man avger den från elementet. Det är helt enkelt naturlagar.
 
OK det var ju jättebra att få veta.
 
  • Gilla
Eretadox
  • Laddar…
C
Sen att dom är snygga, beroende på hur man ser på det, och kanske känns behagligare än "vanliga" elradiatorer, det är en annan femma. Men det lär som sagt inte spara ett öre om man redan har elvärme.

Edit:
holmertz skrev:
...elvärme. Den dyraste uppvärmning man kan hitta idag.
Olja är väl ändå dyrare, förresten?
 
Det påstås annat lite här och var - och inte bara av de som säljer - så jag fortsätter nog att leta fakta.
 
  • Gilla
Briaxxm
  • Laddar…
Strålningsvärme var vanligt under en kort period på 80-talet. Då placerades värmestripsen ovan innertaksplattorna. Det var ,precis som luftvärme som introducerades ungefär vid samma tidpunkt ,ett ineffektivt och okomfortabelt värmesystem och så mycket bättre kan det inte ha blivit bara för att den kan monteras i speglar mm. elpriset har ju ändrats en del på 25 år. Infravärmen passar nog bättre på altanen. Har 6 st 2-kilowattare i taket i verkstaden som nästan inte är använda. Nån som är spekulant.?
 
Det är nog "vanliga" strålningsvärmare (som man brukar ha på altanen) men de var snyggt förpackade, kan vara så att de håller en liiite lägre temperatur för att inte märkas så mycket.

Det som kommer i "skugga" kommer inte att värmas men värms av luft som är värmd av andra prylar som är bestrålade.

Var som sagt en parantes i svensk uppvärmning, OM det hade sparat energi så hade det nog varit standard idag.

Protte
 
En tumregel är att det enda som påverkar elåtgången då man värmer med direktel är innetemperaturen, yttertemperaturen och husets isolering. Det är dock inte hela sanningen. Om det är dåliga termostater på elementen så blir det en ojämn temperatur i huset. Då kan det finnas ett par enstaka procent att spara på bättre termostater till befintliga element eller helt nya element. Om man lägger golvvärme i stället för att ha element kommer det att läcka mer värme varvid elåtgången ökar. Den som påstår att en viss sorts direktverkande elelement förbrukar avsevärt mindre el än andra vid samma förhållanden är antingen felinformerad eller ljuger.

Om du har mekaniska termostater på elementen idag kan det vara poäng att byta dessa eller hela elementen. Om du satsar på produkterna du länkar till så gör det av estetiska skäl, men vänta dig inga stora besparingar. Vill du göra en större besparing kan en luftvärmepump vara en bra investering.

Infraröd värme skriver vad jag hastigt såg inga direkta osanningar, men har en mycket vinklad text. "Eftersom elementen drivs med el är du inte beroende av stigande priser på olja och ved." Skulle det vara bättre att vara beroende av stigande priser på el?

InfraSWED brer på lite mer. "Den produkt som vi nu lanserar på den nordiska marknaden sänker energikostnaden drastiskt för uppvärmning av bostäder och lokaler. Jämfört med direktverkande el kan vi sänka den rörliga delen i elräkningen med ca 50%." Detta är lögn och inget annat. Produkten de beskriver är direktverkande elvärme. Det finns inga möjligheter att sänka förbrukningen så mycket utan att ha mycket kallare inne eller blanda in en värmepump.

Erik
 
Hej

Jag är i tankarna att köpa ett äldre 200 M2 stort hus som idag har direktverkande eluppvärmning + kaminer och detta käns kanske om ett alternativ för mig.

Som jag förstår handlar det om att tiden för att värma upp ett rum är mycket kortare vilket gör att man tiden mellan användande av utrymmer kan sänka temperaturen avsevärt.

Det är alltså i dessa perioder man tjänar energi och pengar och mycket riktigt genom att sänka värmen.

Många verkar vara fientliga mot tanken att sänka temperaturen som om det vore något slags fusk!!!

Man gör på liknande sätt när man virtualiserar servrar (stora datorer) inom it branshen för att mer effektiv använda resurser under de perioder de behövs.
Tiden därimellan minskar man antalet startade maskiner för att anpassa efter det behov som råder för stunden.

Detta sparar årligen miljarder för dom som utnyttjar det och jag ser infra värmen som en liknande lösning.

Varför ska jag ha konfortvärme i huset när jag själv är på jobbet?

Att jag läst att det dessutom finns möjligheter att styra elementen via internet är ju för mig som datanörd helt fantastiskt.

Heat on demand, låter som en affärsidé d^_^b


Edit... OOOps!
Kom på att min Toyota Prius också är ett exempel på liknande tankesätt då den inte använder bensinen när den inte behöver.
 
Redigerat:
Det kommer att spara energi att natt/dag/när ingen är där -sänka. MEN det behövs högre installerad effekt för att snabbt kunna höja temperaturen och då ska man ha rum, inredning och möblerin i termiskt lätta material, inga massiva skivor som tar tid att värma upp. Går knappast att styra med en IR sensor som höjer värmen när man kommer in i rummet.

Det går väl dessutom lika bra att sänka och snabbt höja med golvvärme (inte ingjuten) där man har ett mycket större "element" (hela golvytan mot några små infravärmare).

Som jag skrev tidigare, om IR värme hade varit effektivare så hade all nyproduktion skett med IR värme.

(Det blir kallt på golvet under köksbordet och då fryser man om fötterna när man äter middag)

Protte
 
För min del pratar jag nog inte om vad man ska göra i nyproducerade hus utan vad man gör i ett hus med direktverkande el som man faktiskt inte har råd att konvertera till vattenburet. Ska man köpa nya vanliga elradiatorer med bättre och styrbara termostater eller ska man hitta på något annat?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.