Hej alla medlemmar,

Jag vill berätta att vi har gjort en ändring i moderatorernas verktyg för moderering, dvs varningssystemet.

För det allra mesta så har vi ju en väldigt trevlig stämning i forumet. Men ingen regel utan undantag, för det händer ibland att det blir bråk och otrevlig stämning. En del personer är inte så känsliga och tycker att man ska tåla sarkasm, svordomar och påhopp. Andra mår riktigt dåligt av det.

Och så har vi trådarna om de kontroversiella ämnena där medlemmar har väldigt olika uppfattningar och där diskussionerna lätt blir 10-20 sidor med hundratals debattinlägg. Det är ju väldigt roligt att diskutera de här sakerna, men det gäller att hålla sams, att respektera den andre som tycker annorlunda än du själv och att inte gå till personangrepp eller bli osaklig. Eller att glömma bort vad det var TS ville ha hjälp med och avvika långt från ämnet.

Som moderator känner man sig ibland fånig när man ska säga till om svordomar, grova ord, politik, sexuella anspelningar eller vad det nu kan vara, andra gånger är det lättare. Kanske har vi därför avstått att moderera och varna, där det egentligen hade behövts.

För att göra det lite lättare att dela ut en varning (som ju egentligen är det enklaste verktyget för en moderator att säga att ett beteende inte är enligt diskussionsreglerna) har vi nu gjort en ändring i varningssystemet.

Den innebär att tre varningar leder till tre dagars avstängning, förutsatt att varningen inte är förfallen. Varningarna för de mildare förseelserna gäller 1 månad, de allvarligare gäller 6 månader eller är permanenta.

Tidigare har vi haft permanent avstängning alternativt 6 månader som följd av tre varningar inom ett halvår, vilket har inneburit att varje varning har fått större konsekvenser. Vi kommer fortfarande att ha kvar det här alternativet, men vi kommer att tillämpa det bara på reklam/spam och de grövre fallen av otrevligt beteende.

Här kan du läsa vilka regler som gäller för att diskutera i vårt forum:

https://www.byggahus.se/forum/regler/220278-anvandarvillkor-med-diskussionsregler.html
 
  • Gilla
p.lundgren och 3 till
  • Laddar…
H
Länken sist fungerar inte
 
Nu ska den funka, tack för att du sa till.
 
I
Toppen.(y) En bra funktion även för såna som mig som lätt blir beroende, skriva 3 fula ord och tvingas pausa, gumman min blir glad.:p Bara inte hon loggar in och skriver orden,,hmm.:|
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
Låter sunt!

Förhoppningsvis leder det till ett sundare och trevligare klimat på forumet.
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
Mikael_L
Det låter vettigt att det finns lite bättre vidd på nivåerna av varning (bestraffning). Det blir lättare att ta tag i mindre svåra övertramp.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Om jag då får en mindre varning (1-månads) varje vecka så blir jag efter tre veckor (då jag kommit upp i tre varningar) avstängd i tre dagar, men när de tre dagarna har gått så är ju fortfarande de där tre varningarna giltiga så om jag får en till varning är jag uppe i 4... hur fungerar det då?

Ännu konstigare verkar det ju bli om jag drar på mig en varning varannan dag. Efter tre dagar är jag uppe i tre varningar och blir avstängd tre dagar, men dag 7 kan jag börja dra på mig nya varningar och den första jag fick är ju fortfarande giltig i tre veckor till?

(Inte för att jag planerar att dra på mig en massa varningar, men jag fick inte riktigt siffrorna att gå ihop:) )
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
Jag hoppas ju att du har förstått vilka regler vi har här efter din tredagars avstängning och slutar att bära dig illa åt?

Det är väldigt ovanligt att någon får varningar över huvud taget, så scenariot du målar upp är långsökt. Skulle det ändå inträffa så tror jag att vi väljer alternativet omedelbar avstängning permanent. :)
 
Kul med nyheter, detta måste provas :D

PS
Åtta varningar på fyra år.
Har jag rekordet?
 
Redigerat:
Marlen Eskilsson skrev:
Det är väldigt ovanligt att någon får varningar över huvud taget, så scenariot du målar upp är långsökt. Skulle det ändå inträffa så tror jag att vi väljer alternativet omedelbar avstängning permanent. :)
Jag har varit på forum där det funnits personer som gjort allt för att reta gallfeber på andra men precis hållt sig på exakt rätt sida av reglerna, så jag är kanske lite mer cynisk än folk i gemen när det gäller ordning på forum:)
 
Jag känner igen det du talar om. Det är svårt att formulera standarder för varningar som passar alla situationer. Vi har också möjligheten att "skräddarsy" en varning om det skulle behövas. Man får göra en helhetsbeömning av hur medlemmen diskuterar totalt sett och hur stor chansen är att hen kommer att kunna ändra sitt beteende.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.