Dusten,

www.kuenzel.de (Notera stavningen) ger MYCKET info om produkterna. En representant finns i Sverige (klicka på "vår" flagga.

Jag tackar Dig för tipset om märket!!!
- Skall själv investera i en pjäs till förhösten; intressant (som det mesta tyska produkter). ;)
Mvh
Tony
 
Kolla www.rinkabyror.se
Där finns billiga Acktankar från 3300 isolerad 500l ub
Även bra pris på pannor.. // Samuelsson
 
Tack för tipset när det gäller adressen till Künzel.

Har kikat lite på rinkabyrör, och de har verkligen bra priser.

Är lite förvånad att alla bara pratar om svenska pannor -ved, bergvärme mm.
Ta tillexempel Viessmann som är störst i europa på bergvärme pumpar, och nog är minst lika bra som de "svenska" tilverkarna som köper in de makaniska från utlandet.
Skulle man jämnföra statistiken med bilar så skulle det ju bara rulla runt volvo och saab... (iochförsig är de bra bilar men det finns ju massa andra bra bilmärken också)

Kanske någon har bra tips på hur man kan isolera en oisolerad akumulator tank.
Har ju läst här bland forumen att man gärna ska ha en 10-20 cm mineralull runt tankarna, eller polyuretan eller liknande. -Är det bara att linda in, eller...?
 
Jag ska maila till generalagenterna och fråga vad de kostar.
Alternativt är att köpa dessa produkter från polen eller baltstaterna -antagligen till mycket lägre pris...

Vad använder de för märken i Finland och Norge när de eldar med ved?
 
Dusten,

Jag har skickat ett email till det tyska företagets representant här i Sverige tidigare under em.
Jag skall se vad jag kan bidra med senare! ::)

Mvh Tony
 
Spännande.
Ska bli kul att få veta vad de ligger prismässigt.

Künzels turbo modell, låter ju kanon, att den reglerar draget automatisk och att man kan slänga in ved, så tänder pannan själv veden när acc-vattnet har tappat tillräkligt med temperatur.
Att den har elektrisk tändning är ju praktiskt, då slipper man hålla på med papper eller med gasolbrännare.
Spar både tid och pengar i längden, men gasolen är ju förvisso ganska dryg.

Är det någon som har "avbrottsfri kraft" inkopplat i fall det skulle bli strömavbrott till pannan, och hur har ni gjort den?
Såg att det finns färdiga paket men de närmar sig 2000:- och mer.
Borde gå med ett bilbatteri, en växellikriktare 12volt-230 volt (typ biltema á 298:), en underhållsladdare för batteriet och ett brytande relä, som känner av när strömmen försvinner?!
 
Det pris jag fick på kunzel pannorna var inte uppmuntrande. Turbomodellen låg på 60-65tusen, den andra med sugfläkt ca 45tusen om jag inte minns fel.

 
Det var ju lite pengar... :surprised:
Fast det är ju bekvämt med alla finesserna och så drar de väl kanske lite mindre ved?!
Men jämnförman med bergvärme så är det billigt ;D
 
Lutar ju åt en "normal panna"
Vad är bra prismässigt?

Hittade på värmepump.biz en sats med en calmarpannan v33 med 3 stycken 500 liter acctankar loch laddomat för 47000:-
Kan det vara ett bra köp?

Kom gärna med andra förslag också!
 
Lite fler trevliga pannor! Tack Hansson28! :)

En trebema v33 -en sådan med lika dana acctankar som finns på vvs-butiken har min svåger och han är jätte nöjd med sin och har haft den i 5år.
Nu är det bara att gå till banken och se till att man får låna en 60 000:- -Ska väl räcka om man får hjälp med installtionen av svärfar ;D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.