Jag är ute efter information, gärna böcker, med byggteknik, planlösningar, materialval osv gällande hur man byggde hus förr från kanske 1850-1910, och det ska vara detaljerat! Jag vill nämligen bygga ett rött hus med vita knutar ute i skärgården men det ska inte andas nytt utan jag vill utnyttja gamla material, tekniker osv i så stor utsträckning som möjligt. Jag har sneglat lite på att flytta ett gammalt timmerhus, men just nu känns det som ett för svårt projekt att ta mig an. Jag skulle vilja börja med att skaffa mig kunskap om byggtekniken som man använde förr.

Jag har precis lånat "Allmänna byggnadsläran" av Edvard von Rothstein som beskriver mycket gällande byggteknik förr, men jag skulle vilja ha mer handfasta exempel, kanske gärna en färdig "sats" för en byggnad med olika alternativa planlösningar med ritningar osv., för jag förmodar att det måste ha funnits något förr som motsvarade dagens prefabhus man köper av hustillverkare?

Jag har boken "Så byggdes husen" hemma men det känns mer som en översiktlig mysläsarbok, jag letar efter något mer detaljerat som går att använda som kunskapsbank med mer konkreta saker.
 
Redigerat:
Vårda och renovera trähus av Sören Thurell är en bra bok.
 
Besök Skansen & arkitekturmuseet. Bör kunna ge en del bra tips.

Ett axplock ur hemmabiblioteket med de närmast relevanta böckerna:
Skansens handbok i vården av gamla byggnader, Gustavsson, G. & Biörnstad A, 1981; ISBN 91-37-07365-6.
Gamla hus, Olsson, L.E., 1998; ISBN 91-534-1961-8.
Svenska hus, Hall, T. & Dunér, K., 1995; ISBN 91-7798-902-3.
Böndernas bygge, Werne, F., 1993; ISBN 91-7119-151-8.

Svensk byggtjänst har mycket litteratur. De borde ha en del om äldre byggeri också kan man tycka. http://www.byggtjanst.se/

GYSINGE CENTRUM FÖR BYGGNADSVÅRD (http://www.gysinge.nu/) har butik på STORGATAN 31,
ÖSTERMALM.

Bibliotek och museer (länsmuseum) kan mkt väl också ha mer lokala skrifter i ämnet.

Jag vet att det fanns en hel del hus/detaljer/ritningar/inredning per "postorder" (hela landet) redan vid sekelskiftet, så redan för +100 år sedan började utslätningen av de lokala traditionerna. Bl a generella ritningsförslag.

Glöm inte att skapa en tråd om hur projektet framskrider. Jag tycker att det låter mkt intressant. (Kanske för att jag funderat i liknande banor...) :rolleyes:
 
Mönsterritningar publicerades t.ex av Charles Emil Löfvenskjöld i tre utgåvor, 1854, 1868 och 1894 (posthumt).

Mönsterritningar finns också i Tidskrift för praktisk byggnadskonst, mekanik mm (1850-1854)
och i Tidskrift för byggnadskonst och ingeniörvetenskap (1859-1870)
 
Redigerat:
Ja mönsterböckerna som nämns ovan av Löfvenskiöld är nog precis vad du söker. Där finns detaljerade ritningar på alla möjliga sorters hus och dessutom beskrivningar av vilket material som behövs och hur lång tid det tar att bygga.
 
Hej.
Vi har just flyttat in i vårt hus i S:t Anna skärgård. Vi ville egentligen köpa ett gammalt ställe men det dök aldrig upp. Efter mycket letande bland husleverantörer kom vi fram till att rita helt själva och bygga helt själva, det var ingen som kunde göra så mycket anpassningar som vi ville ha.

Vi använde mycket info från nätet, bland annat Skansen. Vi kollade också runt på gamla hus i närheten för att få en stil som passar just här. Vi valde en sexdelad plan, som var vanlig i Östergötland förr, 1,5 plan med faluröd fasad (den ljusa) och enkupigt tegel på taket.

Vi har också valt fönster med riktiga spröjs i trä, trots att i princip alla sa åt oss att välja aluminium. Vi har valt radiatorer isf golvvärme, och riktiga plank på alla golv. I vissa rum har vi linoljefernissat golven mörka, det blev över förväntan. Vi kunde inte välja torpargrund pga lutningen så det fick bli plintar.

Till slut lyckades vi också få till ett självdragssystem som blev godkänt och slapp då också den moderna ventilationsanläggningen. Vi värmer med vedpanna i separat pannrum, och har köpt och murat upp en gammal kakelugn från 1895. Alla innerdörrar har vi köpt begagnat från sekelskiftet, så att de matchar i hela huset. Tre pardörrar har vi också, från ett församlingshem. I matrummet har vi en glasveranda från slutet av 1800-talet, som vi renoverat och beställt innanfönster till.

Vi letade länge efter gammalt golv från en loge eller liknande, men hittade inga tillräckligt stora partier. Likaså sökte vi begagnat enkupigt tegel, och hittade det tyvärr först en månad efter att vi lagt på ett nytt tegeltak. Givetvis är vårt hus nytt och modernt, byggreglerna för permanentbostad kräver så mycket av framför allt isolering och våtrum, så vi gav upp hoppet om att flytta ett gammalt timmerhus - det blev helt enkelt inget kvar av charm och besparing efter kommunens alla krav.

Vi är i alla fall nöjda, huset har en själ trots att det är nytt. Och det är flera som sett det från sjön och tror att vi renoverat ett gammalt hus. Ser man byggröran runt huset så är det förstås uppenbart att vi nyss har byggt :)

Här kommer lite bilder:
wpid-DSC_0731.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
wpid-DSC_0807.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
wpid-DSC_0806.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
wpid-DSC_0799.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
wpid-DSC_0731.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
kioskdavid och 1 till
  • Laddar…
Vad kul Magasinetblogg! Kan man följa ert bygga någonstans?
 
Såg du programmet om Hällsingegårdar på SVT i fredags? 20140523.
Det börjar med att gå ut i skogen och hitta de rakaste och bästa furorna. Sen ska du elda på dem så att de produserar kåda men inte dör. Sedan ska du göra om eldningen fem år på raken... Då har du impregnerat virke att bygga med. Du har även rimlig tid att läsa in allt du behöver veta om steg två...
 
  • Gilla
godeha och 1 till
  • Laddar…
lassaserik skrev:
Såg du programmet om Hällsingegårdar på SVT i fredags? 20140523.
Det börjar med att gå ut i skogen och hitta de rakaste och bästa furorna. Sen ska du elda på dem så att de produserar kåda men inte dör. Sedan ska du göra om eldningen fem år på raken... Då har du impregnerat virke att bygga med. Du har även rimlig tid att läsa in allt du behöver veta om steg två...
Precis, så ska en slipsten dras. Nu talar vi seriöst hantverk. (y) Det må ta lite extra tid att föra upp, men det kommer att glädja många generationer efteråt.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.