Hej Alla,

I vår villa med källare från 1972 så finns ett vardagsrum (4x6 m) med en balkong ut med ena långväggen. Balkongen ligger ca ½ meter under golvnivån i vardagsrummet och är ca 2x6 meter i storlek. Ut med balkong-väggen så finns ett fönster om ca 3,60 m samt 2 element. Balkongen vilar på marken och dess utsida vilar på ett murverk gjort av lättbetong, lika som med resten av husets grundmurar men lägre samt en sula i marken. Allt verkar stabilt för de sättningar som finns är gamla. Inga bärande element finns i balkongväggen. Takstolarna över vardagsrummet vilar på vardagsrummets en långvägg samt på en limträbalk ut med balkongens utsida, balken har 2 upplag som står på husgrunden. Vardagsrumsgolvet vilar på golvbalkar av trä med golvspån på ovansidan, därpå parkettgolv.

- Jag vill nu införliva balkongen med vardagsrummet, ta bort fönsterväggen och elementen. Bygga en vägg under limträbalken med ett 2-3 meter långt glasparti (skjut-och-gliddörr)samt 2 kortare väggpartier på var sin sida. Utanför glaspartiet så fyller jag upp ca ½ meter för en ny uteplats.

Min fråga är nu hur bygger jag lämpligast upp det nya vardagsrumsgolvet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.