A
Hej, har ett tagelhus där jag behöver underhålla trät på takfoten samt övriga tredelar runt hus/altan.

Tycker det är extremt tråkigt och tänkte lejja ut detta,men någon man bör tänka på? Lite tips? Typ tvättning och sånt, har noll koll och tänkte sänga upp frågan här o se om någon tar den på volley..

Ex vis så vill jag ha ncs0205y som färg, bör inte vara några konstigheter?
 
  • Gilla
Joel Minicz
  • Laddar…
Det som kan vara viktigt att veta, är vilken typ av färg det målats med innan.
Har det t.ex målats med akrylatfärg innan är det väldigt viktigt att använda samma, annars måste det renskrapas in till rent trä, ett litet tips på vägen.
 
A
Okej. Hört om att det är viktigt att måla med samma typ av färg. Går det att få reda på något sätt?
 
Jag har läst att man kan fästa en lite tygbit doppad i t-röd mot husfasade och låta den sitta där kanske 5-10 min (tror nog att testet ska göras vid lite varmare väder ) färgar det av sig är det troligvis vattenburen färg, annars kan det vara alkyd el oljefärg.
Gammal oljefärg kan också krackelera med tiden, testet är väl kanske inte hundraprocentigt, men kan vara värt att prova.
 
A
Bra tips, målarna kommer och kollar så får se vad dem säger.

Men tvättning och sånt har jag hört är bättre med borste och inte högtryck iaf. Ska det grundas något eller räcker det med tvätt och sedan ny Färg?

Färgen har inte krackelerat iaf vad jag kan se och tror det kan vara ommålat i modernare tid då en del eldragningar har lite brunt färg på sig
 
Helt rätt, helst inte högtryck men du kan köra det om du är försiktig och försöker undvika att trycka in vattnet i träet och så måste man låta träet torka helt så man inte målar in fukten.
Hoppas att du fått tag på bra,kunniga och ärliga målare, läste en tråd för ganska länge sedan om en person som anlitat en målare för att måla om hela hans hus, trots att målaren lät så kunnig och visste vad han gjorde (då hade kunden påtalat vad det var för typ av färg på huset) så blev det helt fel, minns inte om det var linoljefärg på huset och det målades med akrylat ovanpå, jag säger bara, stackars kille, huset var full av bubblor vilket blir effekten om du har en färg som fukt kan vandra genom och målar på en sk plastfärg ovanpå som inte släpper igenom fukt, det blir som att blåsa en tuggummibubbla.
 
Person som målar ett hus från en stege med en målarburk i närheten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nygrundmålat och nymålat enfamiljshus med vita väggar och svart tak, omgivet av grönska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nygrundmålad och täckmålad enplans huvudbyggnad med utbyggnation på landet, omgiven av natur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Själv har jag målat alla våra småhus och huvudbyggnad på landet, själva huvudbyggnaden är ca 90 kvm efter vår utbyggnation, trots att panelen redan var grundmålad så grundmålade jag allt en gång till så att det skulle vara samma som täckfärgen och täckmålade gjorde jag 2 ggr.
Så att måla hela stugan tre ggr tog mig ca 2,5 vecka men då känner jag mig säker då det är jag själv som gjort det
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.