Hej!

Vill bara veta om det är så att man behöver skicka in köpekontrakt i samband deklarationen när man ska redovisa den vinst man gjort vid husförsäljningen? Jag tänkte närmast på om det är så att Skatteverket behöver se att man köpt ett dyrare hus än man sålde för i form av att vi skickar in köpekontraktet som styrker att vi köpt ett dyrare hus.

Tacksam för svar!
 
Du behöver inte bifoga det (såvida det inte har ändrats nyligen, men i så fall anges det på blanketten). Men de kan få för sig att begära att få in det vid granskning. Och då är det nog bäst att det du angivit i deklarationen stämmer.
 
Tack för ditt svar men jag undrar bara vad du menar med "om det har gjorts en ändring nyligen" ?:)
 
Jag vet inte säkert att det jag säger stämmer idag just nu. Det har ju ändrats en hel del regler i samband med omläggningen av fastighetsskatten och ändringa i regelran runt reavinstbeskattning.

Men rent allmänt så behöver man i princip aldrig bifoga dokument typ kvitton, intyg etc. till sin deklaration. Man fyller bara i de blanketter som skall fyllas i.

Det är bara om skattemyndigheten väljer att göra en kontroll av din deklaration som de begär in kvitton, kontrakt etc. eller vad det nu kan finnas för grund för de siffror man angett i deklarationen. Dvs ren praktiskt så kan man fuska hur mycket som helst med skatten tills de väljer att "syna". Har man då ex. påstått att man köpt ett hus för en summa som inte stämmer med det kontrakt man kan visa, så ligger man riktigt pyrt till, då blir det både straffskatt och åtal.
 
Okej då är jag med:)

Tack än en gång...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.