Hej forumet!

Inte så ruttad på detta så sjukt tacksam för att få ställa lite dumma frågor!

Ska renovera en lägenhet och för att kunna måla har vi tagit ned en kraftig strukturtapet som suttit där länge. När nu den tjocka strukturtapeten är nedtagen är jag osäker på hur mycket mer som jag måste ta ned innan jag kan börja bredspackla?

På bilden ser ni hur det ser ut just nu:
* Det blå/grå tror jag är en del av baksidan på strukturtapeten som vi inte fått ned i första vändan
* Det grå området uppe till vänster i bild tror är innersta lagret som jag gissar är någon form av puts
* Det brunfläckiga lagret sitter på putsen men sitter rätt hårt och och är svårt att få loss även med en tapetnedångare.

Vad måste status vara för att jag ska kunna börja bredspackla? Jag drar mig lite för att ta bort hela vägen in till putsen (är det puts?) för den känns porös på sina ställen och jag vill inte riskera att få med mig en massa material ned.

Min plan är att försöka ta ned allt som är löst men låta allt som sitter fast sitta kvar och sedan börja bredspackla (kanske i två lager?) för att få en helt jämn yta.

Vad säger experterna?

Tack på förhand!
 
  • Sliten vägg med flagande färg och ett hål. Tecken på förfall eller renoveringsbehov.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
H
K Keos_Bygg skrev:
Hej forumet!

Inte så ruttad på detta så sjukt tacksam för att få ställa lite dumma frågor!

Ska renovera en lägenhet och för att kunna måla har vi tagit ned en kraftig strukturtapet som suttit där länge. När nu den tjocka strukturtapeten är nedtagen är jag osäker på hur mycket mer som jag måste ta ned innan jag kan börja bredspackla?

På bilden ser ni hur det ser ut just nu:
* Det blå/grå tror jag är en del av baksidan på strukturtapeten som vi inte fått ned i första vändan
* Det grå området uppe till vänster i bild tror är innersta lagret som jag gissar är någon form av puts
* Det brunfläckiga lagret sitter på putsen men sitter rätt hårt och och är svårt att få loss även med en tapetnedångare.

Vad måste status vara för att jag ska kunna börja bredspackla? Jag drar mig lite för att ta bort hela vägen in till putsen (är det puts?) för den känns porös på sina ställen och jag vill inte riskera att få med mig en massa material ned.

Min plan är att försöka ta ned allt som är löst men låta allt som sitter fast sitta kvar och sedan börja bredspackla (kanske i två lager?) för att få en helt jämn yta.

Vad säger experterna?

Tack på förhand!
Är ingen expert och har tapetserat ett antal gånger, är det mycket ojämnheter så skulle jag sätta upp en renoveringstapet först. Sparar mycket tid. Att bredspackla är inte lätt om man är nybörjare och det tar tid att bredspackla, slipa, dammigt blir det också, osv.
 
  • Gilla
@ndreas
  • Laddar…
Jag försökte spackla på tapetrester, det lossnade av fukten och följde med.
Slutade med att jag ångade ner allt till slut.
 
  • Gilla
pacman42 och 2 till
  • Laddar…
Jag är inte expert, men tycker du ska köra ångmaskin tills tapeten är helt borta. Har försökt bredspackla på tapetrester, det lossnar och följer med/åker runt vilket både försvårar och kräver fler lager spackel. Tidsmässigt tror jag det är bättre ta bort all tapet innan du börjar spackla.
 
  • Gilla
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
Jag hade tagit bort allt som är löst, lämnat det som sitter. Sedan provspacklat och släpper det gamla hade jag provat måla med spärrfärg. Min erfarenhet av gammal puts är att det kan bli väldigt mycket jobb om man håller på och river för mycket så att den börjar släppa.
 
Brukar stryka med en fuktig handduk för att tapeten eller tapetens baksida ska släppa. Dra sedan med spackelspaden så följer det mesta med.
 
Jag gav upp i ett rum här i huset. Jag satte renoveringsgips på betongväggen (innervägg) och bytte gips på övriga väggar. Jag hade dock glasfibertapet och när jag drog den så följde bitvis gipspappen (och lite gips) med också. Den var dessutom nästintill omöjlig att få loss från betongväggen.

Om ångningen inte går bra så är det nästa steg...
 
Du måste få ner det som är löst på något sätt. Själv brukar jag bredspackla en vända och det som bubblar sig för mycket skrapar jag ner. Sedan går jag på med omgång 2. Sedan finns det spärrfärg som du kan måla på ett tjockt lager innan du spacklar. Denna färg spärrar och binder det som sitter löst. Tror den som målare heter något typ diamont spärrfärg.
 
Hej, tänkte jag skulle uppdatera lite här (och passa på att ställa nya frågor!) om någon med samma problem läser detta framöver.

Tack för alla svar och jag insåg att det nog inte var lönt att spackla på tapeten utan jag körde helt enkelt tapetnedångare tills tapeterna var helt borta istället. Nu är jag i färd med att ånga ned allt ända in till putsen på samtliga väggar.

Nu till nästa fråga: rullspackel på putsvägg?

1. Hur mycket behöver man slipa putsväggen innan man börjar spackla, lite med sandpapper för att ta bort lite bös som är löst eller mycket med giraffslip eller motsvarande?
2. Funkar det bra med rullspackel rakt på putsen eller är det bättre att måla med någon primer först?

Vad säger panelen om detta?

Tack!
 
BirgitS
Syftet med att bredspackla är att dölja spridda mindre skavanker. Men sånt som är löst ska ju bort först, t.ex. genom att dammsuga.
 
K Keos_Bygg skrev:
Hej, tänkte jag skulle uppdatera lite här (och passa på att ställa nya frågor!) om någon med samma problem läser detta framöver.

Tack för alla svar och jag insåg att det nog inte var lönt att spackla på tapeten utan jag körde helt enkelt tapetnedångare tills tapeterna var helt borta istället. Nu är jag i färd med att ånga ned allt ända in till putsen på samtliga väggar.

Nu till nästa fråga: rullspackel på putsvägg?

1. Hur mycket behöver man slipa putsväggen innan man börjar spackla, lite med sandpapper för att ta bort lite bös som är löst eller mycket med giraffslip eller motsvarande?
2. Funkar det bra med rullspackel rakt på putsen eller är det bättre att måla med någon primer först?

Vad säger panelen om detta?

Tack!
Jag har ångat, spacklat och slipat putsade väggar i en trea, såhär gjorde jag:
Spacklade tunt en gång, och slipade med 120papper.
Upptäckte att 120papper var för grovt och lämnade repor.
Spacklade en gång till och slipade med 180papper.

Hade sandpappershållaren på en sån pinne som jag inte kan komma ihåg vad den heter. Sen jobbade jag ståendes tittande på väggen med pinnen paralellt med väggen och slipade i en bågform upp och ned.
Har provat att slipa ett tak med giraff, upplever det som att den lätt avverkar mer än tänkt.

Efter allt detta satte jag tunn ovävd fiberduk för att armera väggen och slippa sprickor mm.
 
Såhär blev lösningen till slut. Slutade med att jag ångade ned all tapet hela vägen in till putsen i hela lägenheten.
 
  • Bruna nyanser, texturerat, slität, vägg, märken, fläckar, hål.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Krikkan och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.