Hej, finns det någon som vet något om Crawfords garageportsöppnare från 60-talet? Den surrar bara men kugghjulet från motorn snurrar men drar inte med sig axeln till kedjehjulet. Vill gärna få liv i den då jag tidigare försökt byta ut mot modernare som tyvärr inte orkat dubbelporten i trä. Det ser ut som att det skulle kunna vara en sprint genom axeln som gått av men jag får inte upp nedre kuggkrans så högt så man kan sticka in något.
Någon som vet hur det skall vara?
Sen är det ju intressant med en motor för 115 VAC och 60 Hz :)
Blå, industriell utrustning, takmonterad, justeringsknopp, röd knapp, etiketter, elektrisk ledning, ventileringshål, modell SR 37 D.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Motor eller maskindel, kugghjul och kedja, oljig, teknisk, upp-och-nervänd bild, komplex apparatur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Aldrig sett nått liknande. Men intressant pryl att se, då jag jobbar med portar.
 
  • Gilla
MiWi
  • Laddar…

Bästa svaret

Troligen är det liknande ordnat på kedjedrevet. Ser ut som det skall vara en fjädrande rörpinne i hålet. Om det inte redan är gjort, knacka först ur resterna av rörpinnen ur axeln. Sen måste drevet flyttas i läge över hålet och eventuella rester av den gamla pinnen knackas ur drevet. Ersätt till sist rörpinnen med en ny i passande dimension.
 
G Guson skrev:
Troligen är det liknande ordnat på kedjedrevet. Ser ut som det skall vara en fjädrande rörpinne i hålet. Om det inte redan är gjort, knacka först ur resterna av rörpinnen ur axeln. Sen måste drevet flyttas i läge över hålet och eventuella rester av den gamla pinnen knackas ur drevet. Ersätt till sist rörpinnen med en ny i passande dimension.
Tusen tack. Det var en rörpinne där. När jag väl knackat ur den så gick det att lyfta upp drevet och sätta i en ny rörpinne. Dock är det ingen mm pinne som passar riktigt bra. Är nog tum. Men nu funkar det
 
Ren nyfikenhet, men, hur får du det att funka med 115V/60Hz?
 
Magnus E K
TS bor i Amerika?
 
Fotografen Fotografen skrev:
Ren nyfikenhet, men, hur får du det att funka med 115V/60Hz?
Troligen via en trafo. Har sett sådana installationer i Danderyd i äldre hus med garageöppnare.
 
Orginalinstallation. Kan nog vara en trafo
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Magnus E K
Fast en trafo fixar inte omvandlingen från 50 till 60 Hz, behövs väl med 60-talsteknik en roterande omformare (motor+generator) för det? Eller så fungerar den på 50 Hz också.
 
Troligen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.