Hjälp mig här...
Grund görs V32
Hus kommer V42 (stomresning/takpanneläggn klar V43)
Golv/tapetsering görs av oss (min sambo och mig) + två snickare som jobbar svart dagtid/kvällstid 110 kvm hus
VVS och El görs av hantverkare
Kakling gör hantverkare i badrum/tvättstuga/entré så golvytan är cirka 80 kvm som vi skall lägga
Vitvaror/kök V49 monteras in av hantverkare

När tror ni vi kan flytta in? Vi vill inte vara för positiva men det vore ju roligt innan jul men man tycker ju vi borde det men denna planeringen?

:-/
 
Vad säger era entrepenörer? Har ni ingen bokad tid för slutbesiktning? Det är bra tt skriva in ett slutdatum i kontraktet och är det inte klart i tid bör ni få ersättning. Tänk på att plattan bör torka 100 dagar innan ni lägger golvet. Vi provmätte vår efter ca 85 dagar och den var inte torr, men imorgon är det dags att lägga golv på nedre våningen. Då har den torkat i nästan 100 dagar.
Hoppas ni kan flytta in innan jul!!
 
Jag har hört det där med plattan men det säger hustillverkaren och entprenörerna jag har pratat med att det är olika. Nu har vi i och för sig garanterat oss med byggfläktar osv
Däremot slutdatum är inget bokat men det är lite skillnad i vårt fall för el görs med entreprenör och min sambo och vvs:en med min pappa och entreprenören. Vi känner ju alla i byn så det är jag inte orolig för att de skall sköta.
Måste man boka slutbesiktning nu och är det KA som gör det?
Det vet jag ju inte än liksom... ???

 
Kanske inte så smart att tala om svart arbetskraft så tydligt som du gör. Särskilt när du lagt ut en ganska lättidentifierad mailadress.

Bara en fundering........
 
Nu har du nog uppfattat fel.
Entreprenörerna skall göra allt på noga skrivna anbud men vi har inte satt något slutdatum men detta är vi tvungna att ha för att Eksjö hus skall godta ansvarskraven.
Däremot känner min far bägge entreprenörerna i dagsläget i och med att de gör garage hos honom just nu och han kommer fungerar som lite byggherre under tiden då de gör saker.
Det var så jag menade, ursäkta att jag skrev luddigt. Snickarna är våra två bästa polare som skall hjälpa oss och tapetsera , alla använder sig väl av sina vänner eller? De jobbar med sina vanliga jobb men kommer ut till oss då och då, säger till vad vi skall ta i först.

Det är ju skitviktigt säger många på detta forumet. Man sparar massor med tid om man har någon som säger vilken ände man börjar. Om de får en tusenlapp för jobbet är väl ingen fara...

:-[

 
En annan sak... om du tror jag är så dum och skall köpa ett helt hus för miljonbelopp och har gått igenom papperexercisens djungler talar om att jag skall ha svararbete i FYRA veckor ha ha ha det var riktigt roligt tycker jag...

Får nog fråga min KA och min ombudsgubbe på kommunen om det är ok ;D
 
Det finns ingen anledning att vara sarkastisk och dum. Jag bara ville påpeka att det kanske inte är så smart att prata så öppet om svart arbetskraft.

Och nej, jag är faktiskt inte så dum att jag tror att du bygger ett helt hus svart.

 
Precis! Och det roliga var att innan jag skrev mitt inlägg hade Susanna påTele2 en annan mailadress som var ännu mer identifierbar......
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.