Infiltrationsanläggning nära hus, OK ?(tyvärr felskriv i rubriken, går det att ändra?)

Jag måste nu komplettera avloppet med en ny infiltrationsanläggning. Den plats som lämpar sig bäst för ligger ganska nära mitt hus, ett skånehus från förra sekelskiftet, vilket innebär känslighet för stigande markfukt. Marken är lera med rätt så dåliga infiltrationsegenskaper. Den sluttar också aningen mot huset.

Min fråga är: bör jag vara orolig för att en infiltrationsanläggning nära huset höjer grundvattnet och ökar fuktigheten under huset? Jag vet inte exakt hur nära den kommer att ligga, beror ju på hur stor den måste vara också, kanske blir avståndet till huset 5-10 meter, ungefär.
 
tror inte du kan göra infiltration i leran ,måste bli markbädd
 
larsson r skrev:
tror inte du kan göra infiltration i leran ,måste bli markbädd
Just det, infiltration i form av markbädd, menade jag. Och eftersom vi är två hushåll på samma avlopp så blir det en ganska stor yta som behövs.
 
Du kanske ska kolla på olika minireningsverk i stället? Tar mindre plats en en markbädd.

Sent from my GT-P7500 using Tapatalk
 
lindejo skrev:
Du kanske ska kolla på olika minireningsverk i stället? Tar mindre plats en en markbädd.

Sent from my GT-P7500 using Tapatalk
Jo, jag har undersökt marknaden ganska noga vad gäller olika lösningar. Jag är bestämd på att välja det billigaste, nämligen infiltration i form av markbädd. Placeringen närmast mitt hus var det grävaren själv som föreslog, och den har många fördelar förutom att jag oroar mig för fuktpåverkan under huset. Om ni stödjer mig i misstanken om att detta skulle kunna bli ett problem så får vi hitta en annan placering.
 
OK, när jag bytte mitt avlopp hittade jag mycket information på www.avloppsguiden.se men du kanske redan har hittat den hemsidan?

Sent from my GT-P7500 using Tapatalk
 
Om du lägger den nära huset så blir du nog tvungen att göra en tät markbädd ,sedan ska du ha plats för en fosforfälla med
 
lindejo,
Jo, den sajten känner jag till. Tack i alla fall!:)

larsson r,
Detaljerna för själva utförandet hoppas jag grävaren håller koll på. Han ska göra ett förslag som kommunen ska godkänna..... Det är inte något speciellt skyddsklassat område, så det behövs ingen märkvärdig anläggning. Grannar som har gjort sina infiltrationer har bara gjort vanliga sandbäddar ut i åkern. Ska höra med grävaren vad han tänker är det bästa. Kommunen bryr sig ju inte om jag får fukt under huset, så den biten får jag själv försöka begripa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.