Märkligt, trots att Sverige har All-Time-high på elproduktion, vi sparar ordentligt både privat och i offentlig miljö, överskottet har aldrig varit större.
MEN...ändå vill inte elbörsen sänka priserna till privatkunder, hela denna cirkus är bedrövlig.
Dags att Sveriges Regering och även politiska grenen inom EU tar tag i detta.
DET FINNS INGEN ELKRIS, allt är hitte-på bara.
 
Elbörsen hittar inte på ett pris. Priset är vad kunderna är villiga att betala. Elmarknaden är inte begränsad till Sverige, Centraleuropa har drabbats av stigande gaspriser, vilket dar med elpriset upp.
 
  • Gilla
Ossian K Olsson och 3 till
  • Laddar…
Problemet är att våra politiker har lagt ner kärnkraft och byggt en massa vindkraft. Nu försöker man återigen vilseleda oss genom att visa att vi inte har någon elbrist. Det stämmer, men däremot har vi en effektbrist och det är därför elpriserna blir höga. Detta kan endast utbyggnad av planerbar kraft lösa. Tacka Miljöpartiet.
 
  • Gilla
Emanuel01
  • Laddar…
peteds01 peteds01 skrev:
Märkligt, trots att Sverige har All-Time-high på elproduktion, vi sparar ordentligt både privat och i offentlig miljö, överskottet har aldrig varit större.
MEN...ändå vill inte elbörsen sänka priserna till privatkunder, hela denna cirkus är bedrövlig.
Dags att Sveriges Regering och även politiska grenen inom EU tar tag i detta.
DET FINNS INGEN ELKRIS, allt är hitte-på bara.
Låter för övrigt som att du läst eller tittat på SVT. Ett tips är att om namnet Johan Zachrisson Winberg förekommer i reportaget så kan du räkna med att minst halva bilden saknas. :rofl:
 
David Wallin David Wallin skrev:
Problemet är att våra politiker har lagt ner kärnkraft och byggt en massa vindkraft. Nu försöker man återigen vilseleda oss genom att visa att vi inte har någon elbrist. Det stämmer, men däremot har vi en effektbrist och det är därför elpriserna blir höga. Detta kan endast utbyggnad av planerbar kraft lösa. Tacka Miljöpartiet.
Nej, vi har mycket sällan effektbrist. Det kan förklara de högsta topparna, tex tidigt i december, men det generellt höga elpriset beror INTE på effektbrist.
 
D Daniel 109 skrev:
Nej, vi har mycket sällan effektbrist. Det kan förklara de högsta topparna, tex tidigt i december, men det generellt höga elpriset beror INTE på effektbrist.
Självklart har Europa stor inverkan på priserna. Och de höga priserna skulle jag vilja påstå beror på just effektbrist i större skala i Europa, för vår effektbrist är en del av den totala.
 
Tyskland har ju också lagt ner sin planerbara produktion och ersatt med opålitlig vind vilket gör hela Europa instabilt.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Nej, vi har mycket sällan effektbrist. Det kan förklara de högsta topparna, tex tidigt i december, men det generellt höga elpriset beror INTE på effektbrist.
Nu är det väl uppenbart för de flesta i forumet att vi har en effektbrist och ser marknadens prissättning varje dag!
Hade vi inte en gemensam EU effektbrist så skulle ju elfakturan se helt annorlunda ut!
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
Även Danmark har skitmycket vindkraft som driver upp priserna.
 
David Wallin David Wallin skrev:
Även Danmark har skitmycket vindkraft som driver upp priserna.
Jo men det är då när det inte blåser eller blåser för lite i Danmark som elpriserna drivs upp. Danmark har mycket låg egen planerbar elproduktion.
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
P paralun skrev:
Nu är det väl uppenbart för de flesta i forumet att vi har en effektbrist och ser marknadens prissättning varje dag!
Hade vi inte en gemensam EU effektbrist så skulle ju elfakturan se helt annorlunda ut!
Jag kan bara konstatera att jag mycket sällan håller med dig.
Naturligtvis ser vi marknadens prissättning varje timme året runt. Det är så marknadsekonomier fungerar.

Men vad du menar med effektbrist begriper jag inte riktigt.
 
D Daniel 109 skrev:
Elbörsen hittar inte på ett pris. Priset är vad kunderna är villiga att betala. Elmarknaden är inte begränsad till Sverige, Centraleuropa har drabbats av stigande gaspriser, vilket dar med elpriset upp.
Problemet är att politikerna tillåtit ett system där man låter t.ex.tyskar och danskar påverka priset för svenska elkunder.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo men det är då när det inte blåser eller blåser för lite i Danmark som elpriserna drivs upp. Danmark har mycket låg egen planerbar elproduktion.
Ja precis. Men jag tänker också på att vindkraften sabbar lönsamheten för andra kraftslag då den producerar "för mycket" då det blåser och det gör mest troligt att priserna blir ännu lite högre då det inte blåser eftersom det finns förluster att ta igen. Men det kanske är på marginalen, jag vet inte.
 
Ibgu: Det var liksom syftet med EU. Att vi ska ha en gemensam marknad utan handelshinder.
 
  • Gilla
Abies koreana och 3 till
  • Laddar…
David Wallin David Wallin skrev:
Ja precis. Men jag tänker också på att vindkraften sabbar lönsamheten för andra kraftslag då den producerar "för mycket" då det blåser och det gör mest troligt att priserna blir ännu lite högre då det inte blåser eftersom det finns förluster att ta igen. Men det kanske är på marginalen, jag vet inte.
Ja, den effekten får du. Men snittpriset borde inte tryckas uppåt.
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.