Hej

Vore ytterst tacksam ifall någon kunde hjälpa oss då infiltationsbädden läcker som ett såll:

Som topicen lyder, antar då jag grävde ur parkeringen ur slänten att jag naggat lite väl på infiltrationsbädden, märkte hur det började sippra ur vätska sakta men synligt ur slänten ner på parkeringen. Grävde i riktningen där vätskan kom ifrån och efter cirka 50 cm stötte jag på ett rör som jag tror tillhör infiltrationsbädden.

Läckaget är som jag tolkar det längst ner på infiltrationsbädden, cirka 1 meter ifrån ett av ventilationsrören men cirka 1,5 under då det är i en slänt. Ytterligare ett ventilationsrör finns cirka 5 meter längre upp och ytterligare 5 meter längre bort finns brunnen där vätskan först samlas.

Nu är jag dock lite osäker på vad jag skall göra?? Antar att infiltrationsbädden består av flera rör med "borrade" hål där vattnet skall tränga in i sandlagret och därmed renas. I detta fall antar jag att sanden försvunnit till viss del vid ett av hålen och då motståndet av sanden är näst intill lika med noll så tränger att fukt ut här.

Kan man sätta igen hålet med vulktejp och ändå få en fungerande infiltationsbädd på kvarvarande hål eller?

Annars har jag idé på att fylla på med sandmassor och mura upp en mur cirka 1 meter utanför som håller sandmassorna på plats. Eventuellt lägga ålderbeständig plast mellan sanden och muren (vertikalt) för att inte vätskan skall tränga ut för högt upp i muren och inte renas genom sanden?

Ifall jag skall använda mig av idén med att mura upp en mur så jag på så vis återställer infiltationsbädden (sanden) bakom, vilken kornstorlek skall jag använda mig av?

Någon idé?

Tack på förhand Arvid.
 
  • 20090517, läckande infiltrationsbädd 1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20090517, läckande infiltrationsbädd 2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20090517, läckande infiltrationsbädd 3.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Det är liksom vitsen med en infiltration, det SKA läcka. Vore värre om den var tät. Det blir nog en stödmur med platonmatta och fyll på med grus runt det framgrävda röret.

Alternativet är att flytta parkeringen.

Protte
 
Tack för det snabba svaret. Återkommer med hur det gick.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.