ska fixa avlopp till min sommarstuga där vi är lite så där lagom mycket, inte hela tiden men någon månad på sommaren och några helger resten av året.

jag hade tänkt mig en infiltrationsbädd men miljöinspektionen säger sluten tank med vakumtoalett och låta disk och duschvatten gå till redan befintlig stenkista.

Huset ligger ca 100 m från en sjö men det som miljöinspektionen oroade sig mest för var att vår egen driksvattenbrunn ligger bara ca 20 meter från där jag tänk lägga infiltrationen. nu sluttar marken bort från brunnen så det känns osannolikt att det skulle rinna åt det hållet.

Jag har fått för mig att en infiltration är en mer långsiktig lösning och något som håller för att kanske uppgradera boendet och vara där oftare och kanske till dra till med en diskmaskin (för då lär jag knappast får använda stenkistan). Finns det några andra bra råd till mitt resonmang? jag har hört att sluten tank kan lukta mer och gärna fryser på vinter (borde väl i och för bara vara att gräva ned den djupare då!?)
 
Att marken lutar från brunnen har ingen betydelse här, regnvatten rinner i en sluttning men infiltrationen är ju redan under marken så då gäller helt annat vart vattnet tar vägen. Att gräva ner tanken får man oftast inte, i alla fall i våran kommun står det tydligt att minst 1/3 av tanken måste vara ovan jord. Att infiltration skulle vara en långsiktigare lösning vet jag inte heller om jag håller med om, vi har infiltration till vår villa och den behövs grävas upp ca var 10:de år för att byta ut sanden osv. Tanken töms och sköter sig själv med kommunens hjälp. Att du inte skulle få koppla in diskmaskin till stenkistan förstår jag inte, men jag skulle inte vilja ha allt gift som finns i maskindiskmedel ner i min mark! Lite samma som jag tänker med infiltration, Man vill/kan inte använda kemikalier när man städar osv då det "förorenar" infiltrationen och på sikt dricksvattnet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.