Tänkte fästa ett par väggkrokar för cykelupphängning i vår friggebod. Funderar dock på vilken slags skruv som bör användas med tanke på att väggen ifråga är av OSB? Känns inte som om vanlig träskruv håller för den tyngd som en cykel utgör.
 
Det tror jag det gör.

Gärna en skruv som är gängad hela vägen.
 
  • Gilla
leif_eriksson och 1 till
  • Laddar…
en vanlig 5-6mm träskruv med lite grövre gängor bor funka skulle det inte funka kan du sätta en 5-6mm mollyplugg istället
 
  • Gilla
offlarjon
  • Laddar…
nimhed nimhed skrev:
Det tror jag det gör.

Gärna en skruv som är gängad hela vägen.
Nu är jag lite lätt förvirrad tyvärr, det är inte OSB på just den väggen utan en plyfaskiva... Antar att det inte direkt försämrar situationen? :)
 
offlarjon offlarjon skrev:
Känns inte som om vanlig träskruv håller för den tyngd som en cykel utg
Vad är det för cykel egentligen?
 
offlarjon offlarjon skrev:
Nu är jag lite lätt förvirrad tyvärr, det är inte OSB på just den väggen utan en plyfaskiva... Antar att det inte direkt försämrar situationen? :)
nej
 
Den här frågan dyker upp av och till. OSB+gips är larvigt starkt och en vanlig träskruv håller för drygt 260kg rakt ner. Har du inget gips på ytan så blir den något svagare men du kan ändå hänga upp hela familjens cyklar med en enda skruv utan problem.

Viktbelastning för skruv i olika väggmaterial: förstärkningsskiva, OSB och plywood med angivna vikter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Capt'nCrunch och 6 till
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Vad är det för cykel egentligen?
2 st MTBs. Gissar att de väger runt 14-15 kg/st så det kanske är jag som oroar mig i onödan.
 
offlarjon offlarjon skrev:
2 st MTBs. Gissar att de väger runt 14-15 kg/st så det kanske är jag som oroar mig i onödan.
Ja, helt klart orolig i onödan :)
 
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Men du ska väl ha någon sorts krok, för bara en skruv funkar väl dåligt.
Men för att kroken inte ska bli som en urpendel så behövs två skruv.
Men för att cyklarna inte ska pendla så behövs väl två krokar, vips är vi uppe i 4 skruv.

Protte
 
  • Gilla
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
offlarjon offlarjon skrev:
2 st MTBs. Gissar att de väger runt 14-15 kg/st så det kanske är jag som oroar mig i onödan.
Men du skall väl inte hänga upp cyklarna på ett par skruvar bara?
Det borde vara någon slags krok som du skruvar upp, och som gärna kan fästas med 2 - 3 skruv, eller?
Kanske något sådant här (från JULA):
313385.jpg
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Men du skall väl inte hänga upp cyklarna på ett par skruvar bara?
Det borde vara någon slags krok som du skruvar upp, och som gärna kan fästas med 2 - 3 skruv, eller?
Kanske något sådant här (från JULA):
[bild]
Bättre med ett fäste anpassat för cykel, det här pedalfästet tex.
https://www.jula.se/catalog/fritid/...orvaring-och-hallare/upphangningskrok-639169/
Rött anpassat pedalfäste monterat på en cykels vägg för praktisk förvaring av cykeln.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Peter2400 Peter2400 skrev:
Bättre med ett fäste anpassat för cykel, det här pedalfästet tex.
[länk]
[bild]
Ja, se där, det finns bra grejer till allt! Och den är uppsatt med tre skruvar (y)
 
  • Gilla
Peter2400
  • Laddar…
lopec
Pedalfästen är så jädra smidigt!
 
  • Gilla
offlarjon
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.