hej allihopa!

Sitter och kollar runt efter info om hur jag sla fästa mitt paneltak från byggmax (mdf-modellen)

Sitter råspånt på reglar för tillfället.

Skrämt igång min kompressor och är sugen på köpa någon dyckert/klammerpistol, kikat lite på de billiga modellerna (biltema, jula, k-rauta, classe)

Men vad ska man välja, klammer eller dyckert? Och vilken modell på dessa?

Tackar på förhand
 
twester skrev:
hej allihopa!

Sitter och kollar runt efter info om hur jag sla fästa mitt paneltak från byggmax (mdf-modellen)

Sitter råspånt på reglar för tillfället.

Skrämt igång min kompressor och är sugen på köpa någon dyckert/klammerpistol, kikat lite på de billiga modellerna (biltema, jula, k-rauta, classe)

Men vad ska man välja, klammer eller dyckert? Och vilken modell på dessa?

Tackar på förhand
Dyckert, gärna 16g då det är tak, men 18 funkar också
 
Då köper jag en som tar 16, är det grövre dyckert till en sådan? Försökt läsa mig till någon fakta. Finns för många modeller.

Ingen risk när det är dyckert att man skjuter igenom mdfskivorna? Inte så världsvan vid denna typ av verktyg. Men känner inte för att handspika eller stå med skruvdragare:)
 
Har hört att 18g inte är godkänt för tak.
 
Kan säkert stämma. Instruktioner på paneltak berättar inte allt för mycket när jag kikat.

Ska man vara feg och dra någon sträng lim när man väl sätter igång?
 
S
lim är aldrig fel. bara det inte blir för kladdigt montage för dig
 
Dyckertpistol låter ju som sagt smidigast i detta fall.
 
Använder ofta pl600 här hemma, smidigt och man slipper kladdet.
Är kanske överkurs men tanken är ju att taket ska sitta där en lång tid.

Tur detta forum finns. Var som säker på att klammerpicka var att föredra.

Tidigare taket som satt var panelmodell som kändes som typ tritex (stavning) den var slagen längs väggen med ankarspik sen med grova klammers.
 
C
Andra kan säkert det här bättre än mig,,men jag satte klammer på de tak jag satte upp cirka 200m2.

Inget har hänt än på 6 år....d.v.s. alla tak sitter uppe ännu:D
 
C
Glömde .... inge lim "behövdes inte" :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.