Vi har köpt ett äldre hus i Danmark som vi börjat renovera. Redan första rummet gjorde jag en del mindre roliga upptäckter... När jag rev upp det gamla golvet så visar det sig att halva rummet dels var helt oisolerat (mindre problem), dessutom var golvbjälkarna bara upplagda på stenar som är löst travade på varandra!
Jag behöver göra ett helt nytt golvbjälklag, och åtminstone i två väggar behöver jag fästa en rejäl regel mot tegelväggen som jag kan "hänga" bärlinorna i. Tegelväggen känns förvisso stabil, men jag är lite fundersam hur jag bäst fäster en rejäl regel/balk i väggarna utan att jag förstör tegelväggen. Har en känsla av att om jag borrar för en rejäl plugg så knäcker jag stenen när jag drar i skruven. På den första bilden finns det en träbjälke under tegelväggen som delvis går att göra infästning i, men på den andra bildens vägg är det bara tegelväggen. Upprivet gammalt trägolv i renoveringsfas med synliga oisolerade golvsyllar och löst staplade stenar som stöd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renovering av äldre hus med upprivet golv visar oisolerat utrymme och golvbjälkar upplagda på löst travade stenar vid en tegelvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Planen sen är att fästa EPS-skivor som trossbotten för att dels bättra på den kommande isoleringen, och sen vanlig gullfiber mellan bjälkarna. Behöver jag vindpapp? Plast?? Utrymmet är torrt och fint, ska försöka skotta ut jorden/sanden så det blir lite jämnare (och hoppas att det inte är berg eller sten).

Nästa konstighet är andra halvan, samma rum, där en del var isolerat (ca 10-12 cm men plats för totalt 15-16 cm) och den andra delen var betonggolv! Vafasen, fattar inte vad de hållit på med, bägge golvdelarna är "tak" över källaren! Varför betongen?? Jag kommer att höja golvet 3-4 cm (har bara en dörr som är lätt att höja om nödvändigt), och kan då lägga åtminstone några cm isolering, kanske 4-5 cm, typ EPS på betongen, men så mycket verkan lär det ju inte göra! Det blir golvvärme och ett Kährs parkettgolv. Om jag reglar betonggolvet med 5cm och golvspån 22 el 28 mm på det, hur tätt måste jag ha reglarna? Vad lägger jag under reglarna, så de inte kommer i direktkontakt med betongen? Och kan jag lägga nån folie eller nåt som gör att golvvärmen riktas uppåt och inte bara försvinner ner i betongen.
Renoveringsprojekt som visar ett rivet golv med golvbjälkar upplagda på löst staplade stenar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen sista frågan (sorry for låååångt inlägg). Väggarna är ju inte heller nån isolering tror jag. Möjligt att det finns nåt mellan den yttre och inre tegelväggen, men jag tvivlar. Även här funderar jag på att sala på väggen för 5 eller 10 cm EPS (jag tänker EPS för att det har lite högre K-värde). Vad tror ni om det???
Delvis synlig tegelvägg med träreglar vid fönster, tecken på renovering i äldre hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tacksam för alla tips och svar ;-)
Ps. Danmark är trevligt... men dom har inte alls samma tänk som vi övriga nordbor när det gäller byggen.
 
Att utifrån en bild rekommendera infästning i tegel är vanskligt för att inte säga omöjligt tyvärr. Kvaliten på tegelsten varierar oändligt mycket och det finns nog en anledning till att de inte fäst bjälklaget i tegelväggen utan stabiliserat den underifrån. Men om du vill fästa ngt i tegelväggen så bör du testa först och alternativen är väl dels ankarmassa och tex gängstång, fördelen att den inte expanderar utan fäster i stenens alla håligheter. Sen kan du också använda fasadpluggar för tegel och lättbetong eller alternativ expander men då måste du vara säker på att expandern är avsedd för tegel och inte betong.
 
Tack Pontus för svar. Ska kolla upp fina förslag, får väl testa lite helt enkelt.
 
  • Gilla
pontus7111
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.