Jag tänkte göra ett försök att förekomma tjuvarna och byta källardörren och glaspartiet innan vi får påhälsning.

Nuvarande dörr och glasparti ersätts av en ny dörr och betongglas. Jag är inte säker på hur det kommer att se ut men troligen blir det 2-3 stående rader på ena sidan dörren och 1 stående rad på andra.

Min fråga är helt enkelt - vad krävs för att hålla dörren, dvs vilken typ av regel eller motsvarande måste jag ha mellan glasbetongen och dörrkarmen? Jag vill givetvis ha något så smalt som möjligt för utseendets skull men samtidigt något som tål att barnen slår i dörren (det är en 10x21). Den ska även tåla inbrottsförsök.

Jag har inte rivit bort nuvarande foder men tror att det finns hyfsat stabila grejer att fästa de stående reglarna i ovanför och under dörren.
 
Det du ska tänka på är att du kan i princip inte fästa nåt i glasbetongen. Sen är det inte väldigt bra murat så är det inte speciellt inbrottsäkert då man sparka in hela väggen.
 
Finns det glasbetong där man kan mura in armeringsjärn eller motsvarande som på Lecablock? Det borde göra konstruktionen starkare.
 
Använd såna här järn.
1.jpg
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.