Håller på att bygga en altan som vilar på betongplattor.
Bärlinor är 145x45
Ska även bygga ett högre staket (vindskydd) längs med ena sidan. Klurar nu på bästa infästning av stolparna som blir ca 180cm.
Vill gärna att de livar mot bärlina och att inget syns från utsidan.
Första tanken var markskruv (Jula). Vill gärna slippa plintar.
Nästa tanke var att jacka ur en 90 stolpe så den har 45 kvar och fästa i bärlinan. Oroas lite av kraft från vind så funderade på om det är vits att gräva ett mindre hål, fylla med grov betong och en stolpsko som regeln fästs i.
Ge mig gärna klokare förslag. Hjärnan har gått i baklås :)
Även stolpen i hörnet är ett olöst mysterium än..
 
Att ankra stolpen i marken är en bra idé. Sen kan den placeras och fästas på insidan av bärlinan för att få ihop designen/utseendet. Om det skall vara färdig plint, egengjuten eller skruv beror lite på underlaget. Har inte testat markskruven från jula, men 865mm verkar ok.
Att endast fästa stolpen i bärlinan utan förankring hade jag inte gjort, blir för liten upptagning av kraften om det blåser.

Kanske inte direkt jämförbart, men bifogar en bild på ett lägre staket jag har hemma. Stolparna (70x70) sitter med jordankare och är skruvade i bärlinan.
 
  • Trädgårdsstaket med 70x70 stolpe förankrad med jordankare och skruvad i träbärlina, omgiven av växtlighet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
mattias.tiaz@home.se
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.