Skulle behöva hjälp med hur jag på bästa sätt rent hållfasthetsmässigt fäster denna regeln som är rödmaskerad på den bifogade bilden.
Tänker fästa stolparna till altanräcket i denna regeln.
Reglarna har dimensionen 45x170 och överhänget över limträbalken är 41cm.
Tänkte först skruva genom regeln rakt in i endträt på spikreglarna men det känns inte tillräckligt hållbart om jag ska fästa räcket i den yttre regeln. Rätta mej gärna om jag har fel ni som är mer kunnig =)
 
  • 3D-modell av altanprojekt med rödmarkerad regel för fästning av stolpar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Från en annan vinkel..
 
  • Skärmbild av en 3D-modell i SketchUp som visar en byggnadsstruktur från en annan vinkel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur är den röda kantregeln själv fäst i spikreglarna?
För att få det riktigt stabilt hade jag satt plåtvinklar mellan kantregeln och spikreglarna, där räckets stolpar skall stå. Sådana här ungefär:
Metallvinkelbeslag med flera hål för fastsättning av träreglar i byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

http://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/beslag/byggbeslag/vinkel-skarvjarn/vinkeljarn-340039/#tab02
Och sedan dragit några genomgående skruv med mutter för att stärka förbandet.
Och dragit fast räckestolparna där också.
På dina bilder ser det ut som att altanen kommer att ligga högt över marken.
Då är det ju viktigt att det är stabilt byggt!
 
Ja den ligger lite högre upp så jag vill ha det säkert byggt.
Ok, du menar att jag drar genomgående bult mellan beslaget och kantregeln och mellan beslaget och spikregeln med? Bara beslag på regeln närmast stolpe eller på varje stolpe?

Räcker det att fästa stoplen som jag försöker visa på första bilden nedan, eller borde jag fästa i spikregeln också? Tänker mej 2st M10 vaggbult för varje stolpe mot kantregeln?
(dimension för stolparna är 2st 45x95mm som limmas och skruvas ihop.)

3D-modell av trästomme för byggprojekt med fokus på fästpunkter och bultförband.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Går det lika bra att fästa stolpen i mellan två spikreglar som bilden nedan eller bör den "vila"/fästas mot en av spikreglarna?
Datorgenererad 3D-modell av byggkonstruktion med stolpe, kantregel och spikreglar i ett byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Eller kan det här sättet vara bättre att fästa stolparna på?
(bild från båda håll)
3D-modell i SketchUp som visar fäste av stolpe med metallbeslag i ett hörn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skärmdump av SketchUp-modell visande förslag på fästning av stolpar i en träkonstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det tycker jag ser bättre ut, om du står ut med att räckestolparna inte ligger i liv med utsida kantregeln.

Men varför 2 x 45x95 m stolpar? Varför inte en 95x95 mm stolpe i hörnet?
Då skulle förbandet kunna bestå av några vagnsbult genom stolpe-spikregel och genom stolpe-kantregel.
 
Fäste "kantregeln" till spikreglarna med vinkelbeslag på båda sidor och med genomgående bult.
Vidare så kommer jag fästa stolparna (hopskruvade 45x95) likt första räckes bilden jag postade dvs innifrån med 2st diagonala vagnsbultar.
Rätt eller fel, inte helt säker men kom fram till att det är det bästa/säkraste med mina förutsättningar.
Träkonstruktion med vinkelbeslag och genomgående bult fäst vid spikreglar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.