Hej,

Skall sätta upp en rejäl markis. 5 meter bred och utfall på 3,5 meter. Infästninggarna måste på något sätt skruvas fast i bärlinorna (eller takstolar) på tillbyggnaden.

IMG_20120515_204057.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Misstänker att det inte är så bra att skruva i ändarna på bärlinorna. Någon som har en idé på hur man gör detta bäst?
 
Med vinkeljärn!?
 
Nja, markisinfästningarna går väl inte skruva ihop med ett vinkeljärn på något vettigt sätt?



Sent from my HTC Desire using Byggahus
 
hek skrev:
Nja, markisinfästningarna går väl inte skruva ihop med ett vinkeljärn på något vettigt sätt?


Sent from my HTC Desire using Byggahus
Om det går att fästa i ändträ borde det inte vara några problem att fästa i vinkeljärn. Bara att byta ut de franska mot maskinskruv och mutter.
 
Skruva i ändträ är inget problem om man har lite längre skruv än man normalt använder.
Det tar bättre en bit in.

Ett annat alternativ är att gå till en lokal plåtslagare/smed som tillverkar järn till dig som passar på markisen och på lämpligt vis på takfoten.
 
JOW skrev:
Skruva i ändträ är inget problem om man har lite längre skruv än man normalt använder.
Det tar bättre en bit in.

Ett annat alternativ är att gå till en lokal plåtslagare/smed som tillverkar järn till dig som passar på markisen och på lämpligt vis på takfoten.
Hade varit smidigt om man kan dra in skruvar i ändträt om det håller. Planerar att ha 5 infästningar i bjälkarna.
 
Jag vet inte hur din markis ser ut, men jag får för mig att de är tänka att placeras på en vertikal/lodrät yta?
Men det kanske inte är så, alternativt att det inte är något problem då du har väldigt liten lutning på taket.
 
Jo lutningen på taket på tillbyggnaden är nog försumbar, i princip platt. Så bjälkarnas ändar borde vara hyffsat lodräta.
 
Dessutom kan du väl justera markisens lutning relativt fästena, så just den detaljen borde inte vara något problem.
 
thomasx skrev:
Dessutom kan du väl justera markisens lutning relativt fästena, så just den detaljen borde inte vara något problem.
Sant ;)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.