P
Ska byta ut mina fönster och då flytta ut dem i liv med fasden eftersom de hamnade så långt in efter fasadbytet. Frågan är bara om det blir tillräckligt stabilt. Panelen är 22mm, glespanelen den är spikad i är 28mm vilket gör 50mm. Skruvhålen i karmen sitter 60mm in och då kommer karmskruven hamna 10mm från 45 regelns kant. Tror ni det kommer funka? Sitter ju visserligen 28mm spikregel utanpå 45an men ändå.
 
Ur värmesynpunkt sitter fönsterna bättre innanför luftspalten. Så jag avråder dig från att sätta dom i liv med utsida panel.
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
P
Jo det vet jag men i ett 20-talshus tycker jag de ska sitta i liv eller åtminstone inte längre in än någon cm. Nu har jag en utvändig smyg på 10cm plus att fönstren är inåtgående och det ser inget vidare ut.Ska det vara en utvändig smyg vill jag nog helst hålla mig till standard dimensioner på virket så man slipper längssåga allt.
 
P
Om jag väljer en 45mm smyg så hamnar jag 10mm från kanten på regeln innanför men det är ju inte så mycket att göra åt. Borde väl hålla ändå då det sitter en 45mm regel spikad mot den. Det tråkiga med en utvändig smyg är att det bara blir en 55mm invändig smyg.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.