Hej!
Försöker koppla in ett datajack (2 st cat6/anslutningar för nätverkskabel) av denna sort: https://www.sekelskifte.com/product/datajack-duroplast

Problemet är att det är vinklat och inte får plats en vanlig apparatdosa, metallkomponenterna som kablarna är kopplade i är vinkade uppåt och går emot övre kanten i dosan och uttaget hamnar därmed inte centrerat i dosan.

Någon som vet hur man ska hantera detta?

(Har hittat en (tysk) video som hänvisar till s k montageadapter:
Behövs det verkligen? Tänker att det borde vara vanligt att montera dessa i vanliga väggdosor)
 
  • Gilla
Wrecked
  • Laddar…
C
Det kan bli löjligt tajt i dosan med dessa datainsatser, inte minst kräver de en rätt djup dosa. Men om insatsen inte passar i en vanlig standard apparatdosa ens innan man kontakterat det och det inte faller på dosans djup skulle jag vända mig till säljaren. Inte minst med det priset.
 
Är det Keystonestandard i uttaget? Dvs kan du byta till andra jack som inte bygger lika mycket?
 
  • Gilla
Fred_skarpa
  • Laddar…
Tack för snabba svar!

Det är vinklade keystone-kontakter i metall. Håller med att det är supermärkligt att dessa säljs som standard för infällt uttag när de inte får plats i en vanlig dosa. Jag ska kontakta säljaren men har inte så stora förhoppningar att de är insatta i dessa detaljer. Skulle vara intressant att veta om detta är ett generellt problem eller om det fungerar att ha vinklade kontakter i infällda uttag med andra fabrikat.

Mvh
Fredrik
 
C cpalm skrev:
Det kan bli löjligt tajt i dosan med dessa datainsatser, inte minst kräver de en rätt djup dosa. Men om insatsen inte passar i en vanlig standard apparatdosa ens innan man kontakterat det och det inte faller på dosans djup skulle jag vända mig till säljaren. Inte minst med det priset.
Pratade med säljaren som sade att elektriker brukar nämna att det är väldigt tajt att få plats med dessa. Möjligt jag kan pressa lite mer, men känns också fel att pressa/böja kablarna maximalt.
 
M mojjen skrev:
Verkar ju väldigt ogenomtänkt av dom att ha ett vinklat uttag och en keystone med kontakt snett upp. De verkar använfa en standard keystone kontakt. Försök få tag på en keystonekontakt med kabelutlopp rakt bakåt, alternativt dnattbnedåt. Se till att den inte ör längre än fen du har nu. Se exempel
[länk]
Tack för tips. Om man istället använder en kontakt med utlopp rakt bakåt så gissar jag att även kontakterna blir raka i framkant :). Jag kan leva med det förutsatt att jag kan använda befinlig front, men är osäker på om det går.
 
C
F Fred_skarpa skrev:
Möjligt jag kan pressa lite mer, men känns också fel att pressa/böja kablarna maximalt.
Om problemet är att det är kablarna som hamnar i kläm så är min erfarenhet att man just måste pressa/böja dessa "maximalt". Mycket mer än vad som känns bekvämt. Men dubbelkolla att du vänt dem åt rätt håll.

Som @mojjen är inne på finns det säkert keystone-uttag med en mer optimal geometri som passar bättre i dosan. Men man skall ju inte behöva modifiera en färdig produkt för att få ihop den.
 
  • Gilla
Fred_skarpa
  • Laddar…
F Fred_skarpa skrev:
Tack för snabba svar!

Det är vinklade keystone-kontakter i metall. Håller med att det är supermärkligt att dessa säljs som standard för infällt uttag när de inte får plats i en vanlig dosa. Jag ska kontakta säljaren men har inte så stora förhoppningar att de är insatta i dessa detaljer. Skulle vara intressant att veta om detta är ett generellt problem eller om det fungerar att ha vinklade kontakter i infällda uttag med andra fabrikat.

Mvh
Fredrik
Normalt används vinkalde som sticker ut som nedan. Då finns det mer palts. Sen använder vi tex uteslutande kontakter likande den i länken med utlopp bakåt. Helt släta tror jag är mer vanligt med framåtriktat. Keystone är dock en standard, så inga problem att välja annat fabriket på kontakten. Det du skall kontrollera är att du väljer rätt kontakt till kabeln. Drar du en CAT6a så skall kontakten vara för CAT6a, etc. Sen är det normalt inget problem med en CAT6a kontakt på en CAT6 kabel.

Vägguttag med USB-portar, öppning för kablar, modern design, vit.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
F Fred_skarpa skrev:
Tack för tips. Om man istället använder en kontakt med utlopp rakt bakåt så gissar jag att även kontakterna blir raka i framkant :). Jag kan leva med det förutsatt att jag kan använda befinlig front, men är osäker på om det går.
nej det är själva kontakten du byter. Hållaren för den är fortfarande vinklad. Så kabeln kommer fortfarande gå uppåt i dosan, men kanske 30 grader istället för 45 grader. Därför bra att välja en som är relativt kort.
 
  • Gilla
Fred_skarpa
  • Laddar…
Tack! Jag ska avvakta återkoppling från säljaren men annars låter det som bästa alternativet. Jag var så nöjd som lyckades få till kopplingen men hoppas jag kan få till det en gång till ☺️
 
F Fred_skarpa skrev:
Tack! Jag ska avvakta återkoppling från säljaren men annars låter det som bästa alternativet. Jag var så nöjd som lyckades få till kopplingen men hoppas jag kan få till det en gång till ☺️
Fördelen med den här typen av tool less kontakter är att det är rätt enkelt att få till:)
 
  • Gilla
Fred_skarpa
  • Laddar…
Återkoppling från säljaren som varit i kontakt med leverantören att de har något slags plåtbit som ska ge mer plats när man kopplar i dosa så jag avvaktar en sådan och testar med den. Tack för hjälp och tips!
 
Jag har kopplat rätt många av dessa utan problem.

https://www.se.com/se/sv/product/WDE002425/kompletta-uttag-exxact-datauttag-vinklat-rj45-actassi-sone-med-ram-kat-6-utp-2x-infälld-vit/
 
C
C Cerb skrev:
Jag har kopplat rätt många av dessa utan problem.
Fast det är rätt (läs: jäkligt) trångt i dosan med de där också.

Mest optimalt utrymmesmässigt är nog den typen av uttag som @mojjen har på bild i #9.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.