KristinaRT
Bytte nyligen fönster på vårt hus byggt 76. I samma veva fick vi ta bort en del av den finsågade panelen och nu måste vi sätta dit en ny. Tyvärr går det inte att få tag på samma typ av panel längre, så vi måste hitta en ny lösning, vilket är liggande panel men i samma dimensioner som den tidigare stående (17x95).

Tidigare satt stående finspgad panel spikad i fönstret, det var alltså inga salningar eller mjukfogar - antar att man på 70-talet ansåg att detta var tätt nog.
Idag verkar alla sätta salning, foder och dessutom mjukfog på på sidorna så det inte ska komma in vatten.... Men behövs verkligen mjukfog om man har panel/foder som går 1-2 cm in över fönsterkarmen (men utan att vara fästad i den)?

Under den finsågade panelen finns någon form av asfaltboard (spikad på någon fom av regelverk för luftning) som var i bra skick, och vi har satt fönstren i liv med denna (för att slippa bygga om fönsterkarmare etc inne).
Vi kommer sätta panelen på asfatlskivan som tidigare, men liggande i stället för stående panel, vilket gör att vi är osäkra på hur vi bäst får ett snyggt avslut på panelen mot fönstret. I dagsläget har vi tre alternativ, och jag vore väldigt tacksam för era åsikter om dessa alternativ , eller om ni har bättre förslag :)

1) Sätt endast panel som kommer att avslutas 1-2 cm in på fönstret ( panelen kommer då ligga mot fönstret), evt m mjukfog.
2) Som ovan men sätt ett foder utanpå panelen, detta bygger dock 17+22 mm ut från fönstret, och är utan salning.
3) Specialbeställ salninglist (17x22) som sättes i kanten på panelen som då inte går in över fönstret och sätt foder över. Detta bygger lika mycket som alt 2, men ser evt snyggare ut.

Ett fjärde alternativ, som jag inte vet om det fungerar byggtekniskt är att sätta vanlig stående panel vid fönstren och sedan sätta liggande panel bredvid, men utan överlapp - fast då är det väl risk att vatten tränger in skarven mellan den stående och den liggande panelen, eller???
 
Redigerat:
Martin_B
Alt 2 kan du bortse från helt, för om du går hela vägen till fönsterkarmen med panelen, så hjälper det ej att du sätter en foderbräda utanpå, för fasadbrädans ändträ kommer ändå titta fram under foderbrädan, närmast fönsterkarmen, plus att det blir håligheter mellan varje panelbräda vid not/spont, fasning osv. Och du vill inte blotta ändträet det lovar jag...

Beroende av hur du vill att fodret runt fönstret skall se ut så ser jag två alternativ här.

1. Fodra runt fönstret med bräder av samma tjocklek som panelen och sätt sedan panelen mot dessa foderbrädor. Detta täcker du sedan av med en bredare foderbräda som täcker den underliggande foderbrädan som du satte dit från första början. Då blir det tätt mellan foder och fönster när du målar, förutsatt att du har spikat dit brädan tätt och bra. Om du sedan vill mjukfoga eller inte är upp till dig. Naturligtvis blir det tätare med mjukfog, men det blir lite mer jobb.,

2. Fodra runt fönstret med en aningen tjockare (eller mycket tjockare beroende av vad du tycker är snyggt) bräda än själva fasadpanelen, och sätt helt enkelt panelen dikt an mot fodret. Detta är så klart lite svårare att få till då panelbrädorna måste vara kapade i exaktlängd så det kommer tätt mot fodret. Jättesnygg lösning men mer tidsödande. Ang. mjukfog gäller samma sak här som vid alt. 1.
 
Martin_B
Vill tillägga att du naturligtvis även kan använda ditt alternativ 1, vilken ger en modern look, samtidigt som det i många fall kan se "ofärdigt" ut när det saknas foderbrädor. Det är en smaksak och det kan vara jättesnyggt. Problemet med detta blir panelens ändträ som blottas. Visst skall det målas osv, men det blir så klart känsligare för väder och lär kräva mer underhåll än om man använde foder.

Det viktiga vid val av detta alternativ tycker jag är förseglingen av ändarna. Ordentligt med olja i flera omgångar så träet blir mättat, sedan måla många lager ovanpå. Sedan så måste eventuella håligheter mellan varje bräda vid skarven tätas med mjukfog om man inte vill att vattnet skall sippra in den vägen. Snyggt om utfört rätt men kräver extra arbete.
 
KristinaRT
Tack för svar!!!

Ditt alternativ 2 är alltså ungefär mitt alternativ 4, och det är alltså praktiskt möjligt att göra så? Det är inte risk för vatteninträngning i skarven mellan foder och panel?
 
Martin_B
KristinaRT skrev:
Tack för svar!!!

Ditt alternativ 2 är alltså ungefär mitt alternativ 4, och det är alltså praktiskt möjligt att göra så? Det är inte risk för vatteninträngning i skarven mellan foder och panel?
Det är praktiskt möjligt. Och visst finns det större risk för vatteninträngning i skarven mellan foder och panel. Därför blir det extra viktigt att du ändadoppar panelen, helst i flera omgångar, i någon bra träolja, innan du monterar det. Sedan är det lika viktigt att du målar ordentligt i den skarven.

Dock gissar jag på att det blir aningen mer underhållskrävande genom åren, men detta är bara en gissning. Utför du arbetet korrekt så skall det hålla länge även det.

Tänk dock på att det är bökigare att göra så.

Men väljer du detta alternativ är det enklaste sättet att du sätter panel först, och sågar av ändarna sedan med cirkelsåg i ett svep längs en rak linje. Sedan sätter du fodret mot det. Enklaste sättet att göra, och bästa med. Dock får du då ta penseln istället när du skall olja ändarna.
 
KristinaRT
Visserligen är det bökigare att olja och måla på plats, men om man sågar brädorna ungefär rätt, så när som på någon/några cm och oljar ändträet rikligt borde väl oljan tränga tillräckligt långt in för att ge visst skydd. Om man dessutom oljar på plats så...
Det enda problemet jag kan se med detta förslag är att eftersom fönstren är i aluminium måste vi spika böde foder och panel i reglar och asfaltboard - men detta ändrar kanske inget i sak?

Detta är mitt favoritförslag, eftersom jag tror det blir snyggast så här :) Då är jag beredd att lägga ner lite extra jobb på det...
 
Redigerat:
Martin_B
KristinaRT skrev:
Det enda problemet jag kan se med detta förslag är att eftersom fönstren är i aluminium måste vi spika böde foder och panel i reglar och asfaltboard - men detta ändrar kanske inget i sak?
Enda skillnaden är väl att ni får vara noggrannare med att fästa fodret i regeln, och hoppas på att fogmassan håller fast fodret mot aluminiumramen.

Kan man ej fästa med plåtskruv här och var åtminstone, så fodret blir där? Vet ej vad som är korrekt utförande i detta fall.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.