Har en limträbalk i vinkeln mellan v-rum och allrum. Man har klätt den på båda sidor med 70mm reglar på båda sidor vilket skapar ett perfekt utrymme för 2 * 1 par infällda vägghögtalare (1 par åt varje håll). Elkillarna drog fram rör idag så nu är det bara att leta efter bra högtalare. De bästa jag har hittat hittills är DLS:

http://www.dls.se/homeaudio/Inwallswe.htm

Mottager gärna tips på flera märken.
De måste vara vita och bygga max 70-80mm på djupet.

Vad tror ni om dessa tillsammans med en subwoofer, borde bli rejält med bra ljud!?
 
Canton gör ju fina grejor. Har två modeller som kräver 7 cm djup.

www.canton.de - sajten finns på svenska...
 
Kef har en hel del sjyssta inbyggnadshögtalare. själv kör jag Bose och tidigare Canton. Cantons ljud är i världsklass!
 
Ställ frågan till dig själv:
Vad ska jag har högtalarna till för typ av musiklyssning?

Ska du ha på hög musik o kräver bra ljudåtergivning, så ska du satsa på några dyra. Ska du ha lite hissmusik på i bakgrunden o inte kräver att det är något underbart ljud - då kan du skaffa dessa "Veres Audio 66WITC på http://www.brl.se/.

Jag har dem själv. Jag tänkte köpa dem för att senare byta ut dem när plånboken var tjockare - fast de låter bra, inte kanon, men bra. Jag tänker ha kvar dem. Fast jag ville ha högtalare för lite bakgrundsmusik och inget annat
 
Jennie och Ola skrev:
Varför inte Bower & Wilkins från hifiklubben.

[länk]
Ja, varför inte? Styckpris?

Det fanns ju lite att välja på trots allt!
 
Jag har bara bra erfarenheter av B&W. Har dock ej lyssnat på någon inbyggnadsvariant.
 
Ska också montera inbyggnadshögtalare och efter att ha läst en del tester så blir det nu Preference Audio för vår del. Säljs hos www.hembiobutiken.se.

Valet stod mellan dem och Sonance som också gör kanonfina inbyggnadshögtalare.
 
jenfor skrev:
Ska också montera inbyggnadshögtalare och efter att ha läst en del tester så blir det nu Preference Audio för vår del. Säljs hos www.hembiobutiken.se.

Valet stod mellan dem och Sonance som också gör kanonfina inbyggnadshögtalare.
Vilken modell ska ni köpa?
Jag hittar inget om hur mycket dom bygger på djupet.
 
Har för mig att Sonance bygger 70-90 mm på djupet beroende på modell.
 
Preference K-602 bygger 83 mm
Sonance Symphony 622T bygger 86 mm

Köper Prefence K-602 som är lite billigare än Sonance (Preference kostar 3000 kr/p.p) och dessutom har en stadigare fästanordning.
 
*tips*

det är tekniskt inga som helst problem att använda bilstereohögtalare till en hemmastereo.

Köp ett par som ser hyffsat snygga ut och som låter okej (se upp med hur tonkontroller, loudness, "megabass"-knappar å sånt är inställd när det provlyssnas i butiken), och måla sedan gallren med sprayfärg på burk i den färg som väggen har. Kolla bara upp så att hela fronten är en separat del och det inte är så att man bara lossar en del av gallret för att skruva fast högtalarna, d.v.s. så att det verkligen går att måla om hela gallret.

Om det sen lönar sig eller inte vet jag inte, men jag skulle definitivt undersöka den möjligheten.

En sak värd att tänka på är att alla budgetskräpfabrikat, speciellt på bilstereo, har påhitte-watt, så om det par "tjong tjang"-högtalare säger sig vara på 100W så är det risk att du grillar dem om du spelar på det högsta på någon märkesförstärkare som utlovar 100W... (å andra sidan är det större risk att du grillar högtalarna om du spelar högre än förstärkaren egentligen orkar, även om förstärkaren bara lovar 30W eller nåt sånt, så det skadar inte att ha en bra förstärkare även till sämre högtalare, även om man får se upp med hur högt man spelar).
 

Har äntligen själv i förra veckan fått hem högtalarna som ska monteras i mitt pågående husbygge, ska bli extremt spännande att se vad de kan prestera

Relaxrum: Phoenix Gold ATC8DM (runda 8” 2vägs med dubbel diskant)
Uterum: Phoenix Gold ATC8DM (runda 8” 2vägs med dubbel diskant)
Övrig rum: Phoenix Gold AIW6 (Rektangulär 6,5”” 2vägs)
Sovrum och ett av allrummen ska jag köra med Advance Techn. W690 (Rektangulär 6,5”” 2vägs) Dessa köpte jag på rekommendationer utan att ha hört dem själv först, och känslan att packa upp dem var enorm, andas bra ljud redan i kartongen så det bådar gott :)

Finns även B&W som låter riktigt bra och Canton har väl ännu inte tillverkat något som inte låter bra

Ni som monterat i vägg o tak, släng gärna upp lite bilder på hur ni gjort/kopplat, det är alltid intressant att se

//M

 
T
När jag tittar på de olika modellerna som det länkas till här är det många som är av typen koaxialhögtalare, som delvis har sitt ursprung från bilstereo, så Yxis tips är mycket bra. Själv byggde jag om kökstaket i somras och tittade på olika modeller och fick hicka när jag såg priserna på 2-3000:-/st. Efter div provlyssningar köpte jag ett par "sketna" JBL för 585: paret, och folk som kommer hem förvånas över ljudkvalitén,
så om tid finns-provlyssna gärna innan. Tänk också på att vid inbyggnad kan det bli "resonanser" i väggar m.m när man ev "brassar på".

Det finns en firma i Sth som säljer lösa högtalare, byggsatser och för inbyggnad i tak,
dom finns på www.hifikit.se , skickar data på mina högtalare, som låter hyfsat till priset, där man bör sätta en "subba" till, om man nu vill ha jordbävning i köket.

JBL GTO-326e 3½" Koaxial
Frekv.omf: 90-21000
Effekttålighet: 75W max
Känslighet: 89dB
Monteringshål: 85
Monteringsdjup: 37
Bestnr: 6551
Pris / par: 585:-
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.