Först det praktiska.

Jag anser att ett infällt uttag ser bättre ut än utanpåliggande klossar.
För att kunna montera garageporten nu när vintern närmar sig med språng vill jag skiva tak och yttervägg närmst porten.
En 3m bred port på en gavel på c:a 7,2m ej centriskt placerad. Vill därför sätta ett uttag så nära porten det går (för att komma s nära mitten som möjligt), för att kunna "knyta fast" två bilar samtidigt.

Från stomme har jag 10mm utegips, 20mm luftspalt, 22mm panel, summerar 52mm. Hur gör man, apparatdosa med lagom mängd förhöjningsringar?
Utförande, ta dosfräsen och kör inifrån genom hela väg(g)en ut (tillräckligt långt ut så att man kan få dit foder runt porten sen, sätta i lagom bit 2"2 eller vad det nu kan bli för att fästa dosan i.

Lamputlopp (rör ut i liv med panel) eller dosa för lampa/or? Och vilken höjd (på sidan om porten dvs.)

Det juridiska.

Har läst att "förr" skulle uttag sitta på 1,7m från marknivå, undantaget att de var petskyddade och låsbara.
Nu, när man har JFB, är det fortfarande 1,7m som gäller? Om så, varför?
Jag har sökt på detta forum och google men inte hittat något entydigt svar, kanske jag som söker illa?

PS.
Hittade denna bild på nätet...
http://1.bp.blogspot.com/_8-YFkgFnGGY/TLM7KkARUII/AAAAAAAAAwc/Z9YgSAW5FnY/s1600/01_garage.jpg
DS.
 
Varför sätta annat än petskyddat? Då är du inte bunden vid höjdkravet.. Eljo Aqua Trend IP44 infällda brukar jag sätta

Antingen sätter du ett gäng ringar eller så skär du av stutsar och botten från en dosa och sätter den på den inre
 
Köra med dosfräs innifrån? Varför inte köra utifrån, sätta en multidosa sen ett infällt kapslat uttag?
 
Ja, kanske jag som var lite trött i huvudet och misstolkat, jag antar nu att det ska vara antingen petskyddade eller låsbara för att få sitta under 1,7m... :) Självklart hade jag tänkt ha ett petskyddat uttag, IP44.

Multidosa?, är det samma som rotdosa, eller vad är skillnaden? Det skulle ju vara smidigt förstås, bara gå in med röret/slangen.
 
Har varit en sväng till min elektriker mellan förra inlägget och tills nu, kom hem med en himla massa dosor :) (ska ju dras i huset sen en gång tyckte han) Han tyckte att rot/multi-dosa var en bra lösning, så så får det bli, så får han komma o dra i kablarna sen..
Ni kanske tycker jag är omständig som frågar när jag har en elektriker till hands, men är alltid bra att vara lite påläst innan man tar kontakt.
 
  • Gilla
Müssli
  • Laddar…
JOW skrev:
Vill därför sätta ett uttag så nära porten det går (för att komma s nära mitten som möjligt), för att kunna "knyta fast" två bilar samtidigt.
Med "knyta fast" antar jag att du syftar på motorvärmare.
Tänk på att 10A inte räcker till 2 bilar (motorvärmare + kupévärmare), 16A kan fungera, men 1 uttag per bil och ha dem avsäkrade på olika faser (för att inte belasta en huvudsäkring onödigt mycket) är bästa alternativet.
 
Petsäkert är alla(?) uttag nuförtiden.. Viktigast är att du skyddar uttaget med jordfelsbrytare! Vi brukar sätta uttag ute på ca 150cm. Har nån gång satt lågt då kunden önskat detta (om uttaget ska mata nåt speciellt). Har man uttag däremot som ska använda ofta så ska de ju sitta på en bekväm höjd.
 
nsiak skrev:
Med "knyta fast" antar jag att du syftar på motorvärmare.
Tänk på att 10A inte räcker till 2 bilar (motorvärmare + kupévärmare), 16A kan fungera, men 1 uttag per bil och ha dem avsäkrade på olika faser (för att inte belasta en huvudsäkring onödigt mycket) är bästa alternativet.
Precis, det blir två multidosor på separat avsäkring, tack för omtanken....
Och det blir 3 uttag på utsidan totalt, så det blir en fas vardera.
 
Separat jordfelsbrytare kan nog också vara bra, förr eller senare tappar man motorvärmarkabeln i slask...

Tips:
Personskyddsautomat = kombinerad jordfelsbrytare och säkring i ett.
 
Rrrrr skrev:
Petsäkert är alla(?) uttag nuförtiden.. Viktigast är att du skyddar uttaget med jordfelsbrytare! Vi brukar sätta uttag ute på ca 150cm. Har nån gång satt lågt då kunden önskat detta (om uttaget ska mata nåt speciellt). Har man uttag däremot som ska använda ofta så ska de ju sitta på en bekväm höjd.
I standarden tror jag det står 1200 för mvuttag men det är ju en smaksak

Cewes i lättmetall är ej petskyddade dock med läsbart lock
 
Hur tätt kan man/ska man sätta multidosorna...
 
Rrrrr skrev:
Köra med dosfräs innifrån? Varför inte köra utifrån, sätta en multidosa sen ett infällt kapslat uttag?
Lite återkoppling (om någon annan går i liknande funderingar någon gång):

Tekniskt blev det ingen skillnad, var tvungen att göra likadant hål i gipset då dosan stack in så långt, men det är klart enklare att borra utifrån då man direkt ser vart det hamnar osv....

För övrigt kanske grannarna trodde man var dum, men lite får man bjuda på, jag hade bara en borrmaskin tillgänglig, som det inte går att välja borrläge utan hur man än vrider knappen så är den kvar i slagborrsläget.
Men det gick att köra med dosfräsen så också... :)
 
Bra gammal tråd.
Jag ska montera infällda exxact-uttag utomhus på husvägg (med lock och tätningssats). Jag tänker borra hål för senildosa i mina fasadskivor, innanför dessa är det 28 mm luftspalt så med skivan är det totalt 36 mm att leka med. Kanske något mer om jag trycker in isoleringen lite.

Kan någon rekommendera en dosa som är tät (kommer med flexslang nerifrån) som passar att använda till detta?
 
Se till att få uttagen i bekväm höjd, då behöver man bara böja sig vid bilen, det finns lite längre sladdar för motorvärmare än de som följer med, jag har mitt uttag på c:a 170 cm, känns bra, och sladden blir inget man behöver snubbla över. Dessutom ser jag den inifrån bilen vilket minskar risken att glömma koppla ur
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.