Hoppas någon på forumet har erfarenhet av detta. Jag ska bygga en garderobsvägg och vill ha dörrarna i liv med stomen, så som det ser ut på lite bättre köksinredning. Stomen tänkte jag bygga av limträ och till dörrar tänkte jag använda ikeas PAX dörrar (16 mm tjocka, 500 mm breda). Jag tänkte fräsa ett 16mm brett 6 mm djup spår som dörren ska ligga i längs framsidan på stomen, men frågan är hur brett hålet behöver vara, dvs hur mycket luft bör jag lämna mellan stomen och dörren så den kan öppnas utan att ta i?

/
 
S
Bättre att bygga stommen som luckans mått + 2 mm runtom och skaffa gångjärn för innanförliggande luckor. Och Ikeas luckor är 496 mm
 
sinuslinus skrev:
Bättre att bygga stommen som luckans mått + 2 mm runtom och skaffa gångjärn för innanförliggande luckor. Och Ikeas luckor är 496 mm
Tack! Då innebär det att jag ska göra hålet exakt 500 m brett i mitt fall då de redan tagit hänsyn till marginalen som behövs.

Dörrarna måste jag hur som helst kappa i överkant så det är oviktigt. Ska åka förbi Ikea imorgon och kolla på dörrarna, det ska finnas en som inte laminat utan "solid" träfiberskiva, målad. Tänkte ta den eftersom dörrarna måste kapas, lyckas aldrig kapa laminat snyggt.

/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.