Hej!

Vi håller på att renovera ett litet badrum. Vi har haft utanpåliggande rör och tycker att det har fungerat bra. Väggen där ledningarna går är en yttervägg. Avståndet från inkommande vatten till duschblandaren är ca 1,8 meter. Nu har vi fått fråga från entreprenören om vi vill ha infällda ledningar i ytterväggen. Entreprenören säger att det blir snyggare. De vill ha 8500 kr extra för att göra infällda ledningar.

Kan man ha infällda ledningar i yttervägg? Vad finns det för för- och nackdelar?

Tacksam för råd och hjälp.
 
Nackdelen är väl att det riskerar att frysa sönder, men görs det rätt ska det inte va något problem.

Vi har infällt vatten och avlopp i yttervägg, det man gjorde då va att tilläggsisolera ytterväggen på insidan och lägga rören i den "nya" isoleringen.

Vatten- och avloppsrör installerade i isolerad yttervägg med tilläggsisolering, omgivna av träreglar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fördelen är väl som du är inne på att det blir snyggare och är mer lättstädat!
 
Redigerat:
  • Gilla
Götesjö och 1 till
  • Laddar…
Hos mig säger de att det inte behövs extra isolering.
 
De brukar ju vara dyrare om man drar utanpåliggande rör, de blir ju kromade kopparör och ett gäng kopplingar, jämfört med pexslang.
Jämför gärna med en annan rörläggare
 
Jag hittade denna info i Branschregler Säker vatten 2021:2. Jag tolkar det som att man inte kan dra vatten i befintlig yttervägg utan att tilläggsisolera. Förstår jag det rätt?
 
  • Texten i Branschregler Säker vatten 2021:2 beskriver att ledningar inte ska monteras i ytterväggar för att undvika frysskador.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Globetrot
  • Laddar…
Nu har vi bestämt oss för infällda rör. Efter lite frågor så kom vi fram till att det inte blir någon rördragning i yttervägg eftersom det går att dra i tak och placera allt på innerväggar.
 
  • Gilla
Globetrot
  • Laddar…
Vi hade en besiktning man inblandad i liknande fråga. Man kan lägga den i yttervägg men på insidan av isolering så väggen byggs ut ca 45. Det var enligt regler enligt min SBR certifierade besiktning man. Se bild

Anledningen är att de riskerar att frysa om de ligger för långt ut. Detta är det som avses med ”den frostsäkra sidan” i de regler du hittat
 
  • Isolerad trävägg med rör och metallplåt monterad, för uppvärmningssystem enligt besiktningskrav för frostsäker installation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Gurra3
  • Laddar…
Globetrot Globetrot skrev:
Vi hade en besiktning man inblandad i liknande fråga. Man kan lägga den i yttervägg men på insidan av isolering så väggen byggs ut ca 45. Det var enligt regler enligt min SBR certifierade besiktning man. Se bild

Anledningen är att de riskerar att frysa om de ligger för långt ut. Detta är det som avses med ”den frostsäkra sidan” i de regler du hittat
Tack för förtydligande!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.