Jag funderar på att fälla in en hylla i väggen under snedtaket på övervåningen och ställa in receiver och HTPC där, samt sätta en glaslucka framför. På så sätt kommer de ur vägen, samt att HTPC:n borde kunna kylas mycket bättre än i en trång TV-bänk.

Jag tänker mig alltså en glaslucka som sluter hyfsat tätt och att hyllan är öppen ut till utrymmet bakom väggen. Även bullermässigt borde det bli ett lyft, HTPC:n är ganska högljudd...

Är det någon som gjort något liknande? Det känns som en ganska trevlig lösning om man vill hänga den platta TV:n på väggen. Kan man få bekymmer om man värmer upp luften i utrymmet bakom väggen som förstås är isolerat, men ändå kallare än rumsluften? Jag tänker främst på kondens etc.
 
Du får bygga som en låda, plasta och isolera även på utsidan av lådan. Se det som en utbuktning av den riktiga väggen. Allt detta för att som du redan är inne på slippa ev. problem med kondens/fukt och andra otrevligheter, din glaslucka kommer ju inte att bli helt tät...
Här ser du hur jag gjorde inför LCD-TV:en i köksväggen:

el_kok.jpg
 
::)........många rör blir de :p
 
Tjena "ByggaNytt"

Håller på med ungefär samma väggarbete som du och undrar därför var du har hittat den lådan du har byggt in. Jag behöver två sådana - en lite mindre för att få fram alla TV-kablar till LCD'n och en större för att få in larmcentralen lite i väggen.

Sen undar jag även vad den lilla dosan under "gul-röd-röd" dosorna är fär något. Den kan vara lösningen på ett annat problem jag har.

Av ren nyfikenhet så undrar jag vad du skall dra i de 7 st 16cm rör du drag in till lådan. FYI - jag har dragit fram 5 cm avloppsrör till min blivande TV-låda då där skall in diverse RGB+SVHS+Koax till TV'n.

/NiB
 
:cool: 2.500 meter VP-rör dragna, och då är bara halva huset klart  :p

Den lådan har jag "hittat" på själv, lite OSB/gips så var den klar!

En vanlig apparatdosa (Eljo VP-2):

a1421303.jpg

1: Eluttag ->
2: Eluttag <-
3: Line out (TV-ljud) som skall till förstärkaren i ett köksskåp för drift av alla takhögtalare
4: Tomrör upp på vinden för framtida bruk
5: Tomrör ned i källaren för framtida bruk (20 rör)
6: Tomrör ned i källaren för framtida bruk (20 rör)
7: TV
8: ?

http://www.familjenlindstrom.se/images/TV_lada.jpg
 
Tänk bara på att ordna någon typ av kylning. Datorer med tillbehör blir varma och tycker om att ha mycket kallluft runt sig
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.