Vårt badrum är helkaklat med rätt stora kakelplattor. Tyvärr har man inte tänkt på att det kan vara bra att ha en infälld duschhylla. Kan man (läs: någon som kan) "slå ut" en eller två kakelplatta för att installera/kakla in en infälld duschhylla?

Ungefär som denna:

Kakeldaxgruppen-CeppoDiGre-JarlSilander.jpg
 
Inget är omöjligt men Nej det är ingen bra idé att göra i efterhand.
Du har ett tätskikt bakom plattorna som kommer brytas mm.
I
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
T TheGame skrev:
Inget är omöjligt men Nej det är ingen bra idé att göra i efterhand.
Du har ett tätskikt bakom plattorna som kommer brytas mm.
I
Ok tråkigt!
 
T TheGame skrev:
Inget är omöjligt men Nej det är ingen bra idé att göra i efterhand.
Du har ett tätskikt bakom plattorna som kommer brytas mm.
I
Och med omöjligt antar jag att du menar att man bör ha ett stort mått av tur här? Antar att det mest självklara är att plattorna knäcks på ställen man inte vill att de ska knäckas?
 
Jag är ingen expert, men har svårt att se det bli ett enkelt / billigt ingrepp.

Jag vet att detta inte var vad du frågade efter, men jag installerade en snyggare trådhylla i vår dusch med limbrickor. Jag använde ett lim för ändamålet som funkat mycket bra, trots hög tyngd på hyllan. På detta sätt slapp jag göra några ingrepp i tätskiktet.
 
O OTGI skrev:
Jag är ingen expert, men har svårt att se det bli ett enkelt / billigt ingrepp.

Jag vet att detta inte var vad du frågade efter, men jag installerade en snyggare trådhylla i vår dusch med limbrickor. Jag använde ett lim för ändamålet som funkat mycket bra, trots hög tyngd på hyllan. På detta sätt slapp jag göra några ingrepp i tätskiktet.
Tack bra tips! Det var absolut inte fult men nä precis inte riktigt vad vi tänkte på. Jag ska kolla med byggaren och se om det går att göra vad vi vill göra till en rimlig peng och annars kör vi nog på din lösning.
 
R Ryggvärk skrev:
Och med omöjligt antar jag att du menar att man bör ha ett stort mått av tur här? Antar att det mest självklara är att plattorna knäcks på ställen man inte vill att de ska knäckas?
Det är inte plattorna som tätar mot vatten utan underliggande tätskikt. Det kommer bli svårt att få korrekt överlapp på underliggande tätskikt och fogen efter att plattor är återmonterade kommer troligen skilja sig från resterande plattor. Bakomliggande material som skall urgröpas kan också ha bärande funktion. Om det är sten/puts bakom så riskerar bilning att lämna sprickor i kringliggande fog/plattor.

Om du hittar en hantverkare som åtar sig jobbet så tror jag att det blir dyrt. Allt handlar nog om hur mycket du är villig att betala för duschhyllan.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
R Ryggvärk skrev:
Vårt badrum är helkaklat med rätt stora kakelplattor. Tyvärr har man inte tänkt på att det kan vara bra att ha en infälld duschhylla. Kan man (läs: någon som kan) "slå ut" en eller två kakelplatta för att installera/kakla in en infälld duschhylla?

Ungefär som denna:

[bild]
Inr har snygga skåp i olika former och storlekar. Blir snyggare utan en massa flaskor tycker jag! Den här har vi i bägge badrummen, 1 på var sida om duschstången.
 
  • Väggmonterat skåp med öppen dörr innehållande flaskor, på grå kakelbakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.