I vårt nya kök kommer vi att ha 70-stommar där häll och ho är placerade. Vi vill gärna utnyttja bredden så mycket som möjligt för den infällda diskbänken och undrar därför om någon vet om det finns någon av bra kvalitet i detta mått? Kanske finns det någon som är gjord för 80-skåp men som är relativt liten? Vi vill ha två stycken hoar, så stora som möjligt. De ska planlimmas i granit. Har letat men inte hittat någon ännu, är det någon som kan tipsa?

// Kana
 
Hemmakatten
En ho sticker ju ned en bra bit i skåpet och kan därför inte vara bredare än insidan på skåpstommen, dvs. ca 66cm bred. På den bredden kan det inte bli några stora hoar om du skall ha två stycken. Dessutom har det flesta diskhotillverkare, såvitt jag med, inte några standardhoar för 700mm underskåp. Om ni kan tänka er astt ha 800mm underskåp så finns det däremot mycket att välja emellan. Alternativet är att specialbeställa i önskat mått, men det blir dyrt.
 
>En ho sticker ju ned en bra bit i skåpet och kan därför inte vara bredare än insidan på skåpstommen, dvs. ca 66>cm bred.
Precis, det har vi tänkt på.
>På den bredden kan det inte bli några stora hoar om du skall ha två stycken.
Kanske inte, men om jag mäter bredden på mina hoas i den heltäckande diskbänken idag, är de tillsammans 62 kant till kant. Det räcker för oss.
>Dessutom har det flesta diskhotillverkare, såvitt jag med, inte några standardhoar för 700mm underskåp.
Nej, det är väl det som är problemet... Men ibland när man kollar på en ho för ett 60-skåp är det inte mer än 55 kant till kant. Vi tänkte att det kanske på samma sätt fanns en liten 80-skåpsho. Eller kanske att någon tillverkare faktiskt hade 70-bredd. Vi har kollat runt en hel del utan att hitta något, så frågan var ett sista hopp om att kanske någon hade ett tips.

Tack ändå!

// Kana
 
Hittade den här hos bl.a. sigro.se och ekwalls.se

Damixa Ohio IS 1033 / 1034
Minsta skåpsinnerbredd: 400+30+180=610 mm
Urfräsning i bänkskivan: 650x440 mm
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.